Mag een advocaat een andere advocaat helpen?

Hallo,

Hierbij mijn vraag:
Mag een advocaat van hetzelfde advocatenbureau een collega helpen?

Alvast bedankt

Toegevoegd na 10 minuten:
Mag hij een collega als client aannemen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
erotisi
7 jaar geleden
ja dat mag hij
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, dat mag hij niet.Regel 2 lid van de Gedragsregels 1992 advocatuur.
http://www.advocaten.nl/gedragsregels-1992-advocatuur/

Het beste antwoord

Neen een advocaat mag geen collega van hetzelfde advocatenbureau bijstaan.

Regel 2 lid 1 (regel 4 lid 1 oud) van de gedragsregels Advocatuur 1992 is daar duidelijk in.
1. De advocaat dient te vermijden dat zijn vrijheid en onafhankelijkheid in de uitoefening van het beroep in gevaar zouden kunnen komen.
Toelichting op regel 2 lid 1 (regel 4 lid 1 oud)
De advocaat moet te allen tijde bedacht zijn op de situatie dat hij ten opzichte van zijn cliënt niet meer de vrijheid en de onafhankelijkheid bezit om deugdelijk te adviseren en te representeren, waarbij ook de indruk die bij derden wordt gewekt een rol kan spelen.
Een belangenverstrengeling, door financiële of persoonlijke relaties, kan de gewenste onafhankelijkheid in gevaar brengen, en kan maken dat de advocaat mede tot partij wordt. Gedacht kan worden aan het bekleden van bestuursfuncties bij een cliënt, aan persoonlijke belangen bij het al dan niet slagen van een onderneming, en aan nauwe persoonlijke of familiebanden met een cliënt. De omstandigheden van het geval zullen daarbij doorslaggevend zijn.
Dat geldt ook voor het antwoord op de vraag of het een kantoorgenoot wèl vrij staat in een voorkomend geval als advocaat op te treden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Jammer dat je antwoord stellig en duidelijk met neen begint maar toch uiteindelijk onzeker eindigt.
Voor het onderhavige geval is mij dat niet zo duidelijk, maar terecht dat terughoudendheid hierin eerder gewenst is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om collega's. Dat is een omstandigheid die doorslaggevend is om niet als zijn advocaat op te treden. Collega's hebben een persoonlijke relatie, zijn over het algemeen van elkaar afhankelijk. Zijn objectiviteit is in het geding, morgen moeten zij weer samen door één deur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb ik veel aan!