Zit er een opzegtermijn bij vakantiekracht?

Ik ben een vakantiekracht bij een supermarkt. Het bevalt mij niet en ik vroeg mij af of er een opzegtermijn bij een vakantiekracht contract zit. In mijn contract staat hier niks over in.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan ik per direct ontslag nemen zonder een opzegtermijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Inderdaad Vera, eerst in je contract goed lezen, ook de kleine lettertjes.

Voor zover ik weet , zou je zonder veel problemen ontslag kunnen nemen. Wat je het beste kunt doen is met degene die je aangenomen heeft een gesprek aanvragen (of als deze er niet is, met degene die op de werkvloer je meerdere is).

Vertel hem (haar) dat je het niet naar je zin hebt en per direct wilt opstappen. Biedt ook aan om nog een paar dagen aan te blijven voor het geval er niet genoeg andere vakantiekrachten zijn!

Toon je goede wil , maar laat goed merken (ZEG het) dat je WEG wilt > meteen!
Met een beetje goede wil , ze begrijpen heus wel dat de sfeer op het werk er niet op vooruit gaat als jij blijft , kun je binnen een paar dagen weg.
Zo maar opstappen raad ik je toch af.

Succes er mee!

Toegevoegd na 21 uur:
Jammer, ik had het , kennelijk , fout!
Lees even de reacties hier.
Mijn advies om het niet 'hard' te spelen is wel goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon per direct ontslag nemen? Want het staat ook niet met kleine lettertjes in mijn contract..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan kan het, ja, maar ik zou het niet te hard spelen.
Computoon
7 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Alleen met wederzijds goedvinden kun je weg als het contract niets zegt over opzegging en dan nog op een datum waarmee ook de werkgever akkoord gaat. Is opzegging wel mogelijk (dat moet dan in het contract staan) dan is de opzegtetmijn een maand-einde maand.
Dat hangt ervanaf.

Een vakantiekracht heeft normaal gesproken een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Zo'n arbeidsovereenkomst kun je tussentijds niet opzeggen, behalve als dat expliciet in de arbeidsovereenkomst of cao is vermeld. Alleen in dat geval kan het en is de opzegtermijn een maand-einde maand. Vandaag opzeggen is dan na 31 augustus weg.

Staat die mogelijkheid van tussentijdse opzegging niet genoemd, dan zijn er nog 2 manieren:
@ ontbinding van de arbeidsovereenkomst vragen bij de kantonrechter (beetje overdreven in dit geval ..) of
@ ontslag met wederzijds goedvinden: jij wil stoppen, de werkgever gaat ermee akkoord en samen bepalen jullie de datum van de laatste werkdag. Daar is geen termijn aan gebonden.

Toegevoegd na 14 uur:
Als antwoord op de toegevoegde vraag:
"Kan ik per direct ontslag nemen zonder een opzegtermijn?"

Dat kan alleen als de werkgever hiermee akkoord gaat ('ontslag met wederzijds goedvinden).

Verder bij 'ontslag op staande voet' maar hiervoor moet een uitzonderlijke reden van toepassing zijn, anders word je schadeplichtig. (Denk aan uitzonderlijke redenen aan ernstige mishandeling, bedreiging, belediging of seksuele intimidatie door de werkgever.)

Ook in de proeftijd zou je meteen ontslag kunnen nemen, maar 'vakantiecontracten' duren in de praktijk nooit meer dan 6 maanden en dan is een proeftijd sinds 01-01-2015 niet (meer) toegestaan.
Computoon