hoi ik werk veel en ben nu gewoon op door stress en meer ik heb echter een vakantie geboekt al sins feb en vertrek in aug voor 2 weken. mag dat dan?

Door stress en situatie is het me gewoon even teveel en als ik me ziek meld ben ik dan verplicht me vakantie te annuleren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Heb je al overlegd met je werkgever over minder werken of over minder stress gevende werkzaamheden? Dat lijkt mij een betere stap dan je ziekmelden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb ik zit er niet in. Door wat hij zegt voert hij de druk nog verder op.
En dan zegt die dat ik de enigste ben die de werkzaamheden mag en kan doen enz enz
Antoni
7 jaar geleden
Ik had een antwoord gegeven, maar dat heb ik vernieuwd naar aanleiding van je reactie. Misschien is overleggen met drie personen, dus met een derde onafhankelijke persoon, bijvoorbeeld jouw huisarts, aan te raden?
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer jij de enige bevoegde bent voor bepaalde werkzaamheden dan zou je baas erg zuinig op je moeten zijn.
Je wordt overbelast en kunt je werk niet meer doen omdat je overbelast wordt. Probeer hier eens met je baas over te praten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat heb ik geprobeerd erna begrijpt me niet en vergelijkt me dan met hem en hoe hij vroeger moest werken

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.

Op deze website https://www.fnv.nl/themas/ziekte-en-re-integratie/ziekte-en-vakantie/op-vakantie-tijdens-ziekte/ vind je daarover deze informatie:

"Op vakantie tijdens ziekte

Ook als je ziek bent, mag je op vakantie. Dit moet je vooraf wel overleggen met je werkgever en eventueel de bedrijfsarts.

Vakantie aanvragen tijdens ziekte

Je vraagt je vakantie op de gebruikelijk manier aan bij je werkgever of leidinggevende. De bedrijfsarts of arbo-arts onderzoekt dan of er medische bezwaren zijn tegen je verlof- of reisplannen. Als je leidinggevende akkoord is, mag je op vakantie.

Duidelijke afspraken maken

Het is slim om duidelijke afspraken met je werkgever te maken over het afboeken van vakantiedagen voordat je op vakantie gaat. Op deze manier zorg je ervoor dat er geen misverstanden kunnen ontstaan als je terugkomt van je vakantie.

Vakantiedagen tijdens ziekte

Zonder jouw (mondelinge of schriftelijke) toestemming mag je werkgever geen vakantiedagen inhouden tijdens je ziekte, tenzij dat in je cao, arbeidsovereenkomst is afgesproken of als dit in het bedrijfsreglement staat. Jouw werkgever moet je voordat je op vakantie gaat duidelijk uitleggen dat hij de opgenomen dagen als vakantie zal aanmerken en daarom ook vakantiedagen zal afboeken. Je wordt dan vrijgesteld van de re-integratieverplichtingen.

Vakantieaanvraag weigeren

Als je geen toestemming geeft voor het afboeken van vakantiedagen, dan mag je werkgever jouw vakantieaanvraag weigeren. Ben je echter zo ziek dat je niet kan re-integreren, dan hoef je ook niet in te stemmen met het afboeken van vakantiedagen.

Toch kan het soms verstandig zijn om wel in te stemmen. Een belangrijke reden om wel in te stemmen is dat je tijdens je vakantie vrijgesteld wilt worden van de re-integratieverplichtingen. In dat geval mag je werkgever hele dagen inhouden."

Zie ook het eerste antwoord op de website (voor werkgevers) http://www.assistverzuim.nl/vakantie-en-ziekte.

Ik neem aan dat je de vakantie al hebt gemeld bij je werkgever: deze heb je immers al geboekt in februari.

Overigens, en dat is een heel andere opmerking, lijkt het mij alsnog verstandiger om eerst opnieuw met je werkgever te overleggen over minder werken of over het aanpassen van je werk(zaamheden) zodat deze minder stress opleveren. Lange tijd helemaal niet werken lijkt mij (in de meeste gevallen) onverstandig, maar of dat ook voor jou geldt, kan je natuurlijk het beste zelf beoordelen.
Antoni