Als je een uitkering ontvangt, (het maakt niet uit wat voor een),en je wordt miljonair,heb je dan nog recht om een uitkering te ontvangen?

Of een pensioen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Nee, want als je een uitkering krijgt dan moet je het aan de uitkeringsinstantie doorgeven dat je andere inkomsten krijgt naast die uitkering.

Op je pensioen heeft het geen invloed, want daar heb je toen je werkte voor gespaard. Dus op dat geld heb je recht.

Maar een uitkering is inkomen om weggevallen arbeidsloon te vervangen. Dat heb je niet meer nodig als je miljonair bent geworden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit staat er bijvoorbeeld bij Vermogenstoets bijstand:

Om te bepalen of u recht heeft op bijstand bekijkt uw gemeente of u niet te veel vermogen bezit.Heeft u meer vermogen dan toegestaan? Dan kunt u hiermee in uw levensonderhoud voorzien. U hebt geen recht op bijstand totdat u dit geld heeft opgemaakt.
Amadea
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Bij de ww maakt dat niet uit. Als het een prijs is die je wint.
Computoon
7 jaar geleden
Inderdaad. Hetzelfde geldt voor uitkeringen uit andere werknemersverzekeringen, volksverzekeringen of verzekeringen in het algemeen.
Als je een bijstandsuitkering ontvangt, wordt deze stopgezet. Verder maakt het wel uit wat voor uitkering je ontvangt. Verschillende uitkeringen zoals bijvoorbeeld de AOW zijn namelijk vermogensonafhankelijk.

Op de hoogte van je pensioen heeft het miljonair-worden geen invloed.
Antoni
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Bij de ww maakt dat niet uit. Als het een prijs is die je wint.
Antoni
7 jaar geleden
Ja.
Bijstand: geen recht meer want je vermogen is dan te hoog geworden. Dit is een uitkering die uit de belastingpot wordt betaald. Als iemand met bijstand een erfenis ontvangt waardoor zijn vermogen te groot wordt, krijgt hij ook geen uitkering meer.

Zorgtoeslag, huurtoeslag: worden ook betaald uit de belastingopbrengsten. Stoppen ook als het vermogen te hoog wordt.

Wel bijvoorbeeld: ww, wia, ziektewet. Dit zijn uitkeringen uit werknemersverzekeringen. Hiervoor zijn in het verledeb premies betaald en als zich dan een "schadegeval" voordoet en de verzekerde werknemer voldoet aan de voorwaarden, keert de verzekering uit.

Je zou kunnen zeggen:
uitkeringen/voorzieningen uit verzekeringen: recht erop blijft bestaan omdat ervoor betaald is (zo ook: AOW, Algemene Nabestaanden Wet, Zorgverzekeringswet).
Uitkeringen uit de belastingopbrengsten -waarvoor dus geen premie is betaald omdat het geen verzekeringen zijn - stoppen bij een vermogen boven de vermogensgrens.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als iemand met bijstand dat miljoen volledig zou spenderen aan veel verre dure vakanties dan ontstaat er t.z.t. weer opnieuw recht op bijstand als aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan. Het vermogen is er dan immers niet meer.

Toegevoegd na 14 uur:
Bedenk (dank aan de reageerders):

"Als u te snel inteert zal de gemeente eerst uitrekenen hoe lang u eigenlijk op uw vermogen had moeten interen. Vervolgens zal de gemeente uw uitkering tijdelijk verlagen of zal de gemeente u een lening verstrekken."

Snel je geld opmaken en dan weer de bijstand in "werkt" dus niet. Van die regel was ik niet op de hoogte maar ik vind 'm wel logisch. Kijk, zo leren we hier weer van elkaar ÷-)
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee het vermogen is er niet meer, maar ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je problemen krijgt met uitkering als je dat vermogen in een te korte tijd opmaakt,
Computoon
7 jaar geleden
Die informatie is nieuw voor mij (maar vreemd vind ik het niet). Heb je er ook een link bij?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat noemen ze interen van het vermogen. Je mag maar 1,5 keer zoveel uitgeven als de bijstandsnorm. http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/841/opmaken-(interen)-van-uw-vermogen-voor-de-bijstand.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Willekeurige gemeente Amsterdam
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7BB960B26F-B524-453D-AD96-D935FC5672BA%7D