Als je voor je diploma op een HBO of Universitaire opleiding gezakt bent kan je hem dan overdoen, zonder gevolgen van de studiefinanciering?

Ik zag laatst nog als ik een studiefinanciering wil aanvragen, ik recht heb op 380,- geld per maand. Maar er staat dat als ik geen diploma binnen 10 jaar heb, ik alles moet terugbetalen binnen 30 jaar. Het lijkt mij wel een te groot risico omdat ik anders meer dan 4000 euro terug moet betalen. Maar dat staat bij 'zonder diploma'. Maar als je per ongeluk gezakt bent, valt dat onder het 10 jaar, of valt dat onder het zonder diploma?

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet nominaal afstuderen betekent niet per definitie dat je na tien jaar nog steeds geen diploma hebt behaald hé..

Het beste antwoord

Er is geen of. Als je binnen 10 jaar ja diploma niet hebt gehaald, dan betaal je alles terug. Je krijgt een ruime tijd (10 jaar) en binnen die tijd rond jij je studie af mét een diploma. De meeste studierichtingen op HBO-niveau zijn 4 of 6 jaar. Je kunt dus een of twee keer over stappen naar een andere richting, en dan heb je nóg tijd genoeg om je studie succesvol af te ronden. Het is geen basisschool, je bent niet meer leerplichtig, je moet er dus helemaal zelf voor zorgen dat je de studie goed plant en binnen de gestelde tijd succesvol afrondt. Anders........ja, dan zal je terug moeten betalen.
jc54