Hoe kan het dat er bij een tankstation een bedrag per liter wordt aangegeven wat niet chartaal te betalen is?

Er staat bijvoorbeeld 1,039 maar die 0,009 kan nooit zonder afronding chartaal betaald worden. Hoe kan het dat dit mag bij tankstations? Zou een kledingwinkel ook bijvoorbeeld 25,058 mogen rekenen voor een t-shirt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
ronron1212
8 jaar geleden
liters liter prijs totaal
Zoals je ziet lost het probleem zich op door een aantal liters dat meestal wordt getankt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga uit van wel. echter is de kans dat iemand 10 of 50 shirts koopt klein en is er dus weinig kans op profijt voor de klant. Bij tanken is de kans dat iemand meer dan 10l tankt groot, daarnaast is het een literprijs en kan je ook 9,625 liter tanken zodat je precies op 10 euro uitkomt.
paulus811
8 jaar geleden
1,12 bijvoorbeeld kun je ook niet chartaal afrekenen, want officieel hebben we geen 1 en 2 centmunten meer. En ook die 1,12 is niet verboden.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik heb me dit ook vaak afgevraagd. Het antwoord dat ik meestal kreeg was dan 'voor grootverbruikers die meteen 1000 liter tanken /inslaan', dan wordt het wel interessant" Maar zelfs bij een aankoop van 1000 liter vertaalt zo'n 1/10 cent prijsverschil per liter zich nog maar in één euro op een totaalbedrag van bv. 1600 euro. Het lijkt mij eigenlijk amper interessant voor de afnemer en de verkoper....

Antwoorden (2)

1. De meeste mensen betalen giraal en
2. Een literprijs op 3 decimalen is nauwkeuriger dan op 2 decimalen. Als je alle getankte liters optelt, vermenigvuldigt met de literprijs en de uitkomst dan afrondt, is dat nauwkeuriger dan alle liters te vermenigvuldigen met een al afgeronde prijs.
Als je chartaal betaalt, wordt het eindbedrag afgerond volgens de voorgeschreven afrondingsregeling maar het zou zomaar eur 0,05 kunnen schelen op het totaalbedrag als de literprijs niet op 3 decimalen zou zijn vastgelegd.
Computoon
8 jaar geleden
Een winkel mag een bedrag per kg, per liter, per gram of stuk opgeven. En dit mag of moet zo keurig mogelijk zijn. Per wet is het soms verplicht om deze prijs niet per stuk, maar per liter op gegeven en dan ook nog zo nauwkeurig mogelijk.
Vooral voor totaal bedragen boven de 100 euro heb je een bedrag per liter, gram, liter of soortelijke eenheid nodig met een nauwkeurigheid van 1/100 procent of meer. Maar ook dient het gemeten worden met dezelfde nauwkeurigheid.
In de natuurkunde zijn de wetten in procenten, maar de wet die over geld gaat heeft het over 5 eurocent en dat levert soms vreemde situatie's op. Om dit reden wordt soms afgesproken dat bij hoge bedragen het totaalbedrag op 1 euro ipv 1 eurocent wordt afgerond. Puur om dat natuurkundig de prijs niet nauwkeuriger bepaalt kan worden.