Wat is de beste manier om samen met mijn partner te sparen? Samen een rekening openen? Iemand andere tips?

Ik ben 4 maanden met mijn vriendin samen en we willen samen sparen om over een jaar misschien een huisje te kopen. Ondertussen willen we het liefst ook nog vakanties kunnen boeken.. Hoe kunnen we het beste samen sparen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Dan zou ik een gezamelijke rekening openen en beide iedere maand automatisch een vast bedrag daarop zetten.
Als het nodig is kan je er altijd aan alleen moet je wel afspreken dat je dat pas doet als het echt nodig is en je het er beide mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Open een gezamenlijke rekening bij een bank naar keuze, hierbij kan je ook een spaarrekening openen. Stort hier allebei een afgesproken bedrag per maand op en sluis dit direct door naar de spaarrekening. Je kan ervoor kiezen om een bedrag op de betaalrekening te laten staan om hier gezamenlijke leuke dingen van te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je het op een spaarrekening zet krijg je er ook nog rente over, wanneer het bedrag oploopt is dit extraatje mooi meegenomen.
Het maken van spaardoelen is niet zo heel erg ingewikkeld. Je hebt er twee dingen voor nodig: een eindbedrag en een termijn waarin je dat doel wilt bereiken. Stel je wilt over een jaar 2400 euro bij elkaar gespaard hebben om samen op vakantie te gaan. Dat betekent dat jullie per maand 200 euro moet sparen. Ik houd even geen rekening met rente, want dat begint pas aan te tikken bij grotere bedragen over een langere termijn.

Hoe doe je dat dan? Het eerlijkste is mijns inziens kijken naar jullie inkomen. Dus als zij bruto 2000 euro per maand verdiend, en jij 1500 dan legt zij 57% in (2000 van 3500 is 57%) en jij 43%. Dus zij €114 per maand, jij € 86.

Het vaststellen van een spaardoel voor een huis is iets ingewikkelders. Toch raad ik je niet aan om voor 'zoveel mogelijk' te gaan. Dat is namelijk heel erg onzeker: het verleid je om eens een maandje vreemd te gaan met je geld (want die nieuwe iPhone doe MOET je echt hebben dus het huis kan wachten). Je zou eens kunnen kijken naar de hoogte van de hypotheek die je zou kunnen krijgen. Je zou dan als spaardoel kunnen hebben het sparen voor de overdrachtsbelasting plus het stukje van de "top" van de hypotheek (dus je hypotheek wordt dan gelijk aan de executiewaarde). Dat scheelt in rente en op de lange termijn dus in geld. Overigens zal dit een bedrag zijn dat je niet in één jaar bij elkaar gespaard krijgt. Wees realistisch.

Hoe spaar je dan precies? Sommige mensen vinden het fijn om verschillende spaarrekeningen voor verschillende spaardoelen te hebben. Als je zelf de administratie een beetje bijhoudt dan is dat niet echt nodig. Ik raad je wel aan om allebei je eigen spaarrekening te openen. Je hebt natuurlijk de beste relatie van de wereld, maar 4 maanden is erg pril en je wil natuurlijk voorkomen dat er bij een breuk er ook nog eens ruzie over geld komt. Open dus allebei een spaarrekening en leg daar je eigen deel in. Mocht de relatie ophouden, dan heb je geen gedoe over spaargeld.

En verder natuurlijk de beste tip: wees geen slaapspaarder. Controleer een keer in de zoveel tijd of jouw spaarrekening wel de hoogste rente heeft. Zo niet: overstappen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord +
fisbel
12 jaar geleden
Gescheiden rekeningen / percentagebepaling / realistische doelen stellen - een plus voor dit antwoord