Erf je bij geregistreerd partnerschap automatisch alles?

Mijn partner heeft een kind, ik niet. We gaan samen een huis kopen. Als we een geregistreerd partnerschap aan gaan erf ik dan in eerste instantie alles bij overlijden van mijn partner? Of moet ik dan het huis verkopen om het kind van mijn partner de erfenis te geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als er geen voorwaarden geregeld zijn (bij de notaris) bij het geregistreerd partnerschap dan is er sprake van gemeenschap van goederen. Van het gezamenlijke vermogen is de langstlevende eigenaar van de helft. De nalatenschap bestaat uit het eigendom van de overledene, dus de andere helft. Daarvan erft de langstlevende een deel ter grootte van een kindsdeel. De langstlevende houdt de beschikking van het deel van het kind, dus hoeft niets uit te keren. Als bij voorbeeld het gemeenschappelijk vermogen bestaat uit een huis van € 200.000 min een hypotheekschuld van € 150.000. Dan erft de langstlevende per saldo € 12.500 en houdt de beschikking over het kindsdeel van € 12.500. Het is dus niet zo dat de langstlevende automatisch 50% erft + 25%, zoals Simon V beschrijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100