Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Erf je bij geregistreerd partnerschap automatisch alles?

Mijn partner heeft een kind, ik niet. We gaan samen een huis kopen. Als we een geregistreerd partnerschap aan gaan erf ik dan in eerste instantie alles bij overlijden van mijn partner? Of moet ik dan het huis verkopen om het kind van mijn partner de erfenis te geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
892

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als er geen voorwaarden geregeld zijn (bij de notaris) bij het geregistreerd partnerschap dan is er sprake van gemeenschap van goederen. Van het gezamenlijke vermogen is de langstlevende eigenaar van de helft. De nalatenschap bestaat uit het eigendom van de overledene, dus de andere helft. Daarvan erft de langstlevende een deel ter grootte van een kindsdeel. De langstlevende houdt de beschikking van het deel van het kind, dus hoeft niets uit te keren. Als bij voorbeeld het gemeenschappelijk vermogen bestaat uit een huis van € 200.000 min een hypotheekschuld van € 150.000. Dan erft de langstlevende per saldo € 12.500 en houdt de beschikking over het kindsdeel van € 12.500.

Het is dus niet zo dat de langstlevende automatisch 50% erft + 25%, zoals Simon V beschrijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Jouw antwoord is in ieder geval duidelijker dan het mijne. Waarvoor een plus.
In ging uit van de beschreven situatie dat er sprake is van één kind. Dan zou het kindsdeel 25% zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar ik benieuwd naar ben: ben je ook erfgenaam van het lichaam van de overledene.
Ik zelf had een samenlevingscontract, zonder kinderen maar met beding dat alle financiën tijdens het leven overgaan naar de langstlevende. Echter ik had geen recht op het lichaam, in dit geval de as van mijn partner want er was geen testament.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een belangrijk verschil tussen enerzijds geregistreerd partnerschap en huwelijk en anderzijds het samenlevingscontract. Bij de eerste twee is er sprake van erfrecht, ook zonder testament. Bij het samenlevingscontract dus niet.
Dus: samenleven is een te ernstige zaak om het louter als een kwestie van liefde te beschouwen. Het is ook een overeenkomst met (schriftelijk goed te regelen) zakelijke aspecten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding