Als ik aflos op een lening, daalt dan ook het saldo op mijn betaalrekening (linker zijde balans) of stijgt mijn eigen vermogen (rechter zijde)?

Ik ben dus benieuwd wat er op de balans gebeurt. Het lijkt mij dat bij het betalen van een lening, zowel je bezittingen als schulden gelijk afnemen. Echter kom ik ook vaak tegen dat alleen de schuld afneemt en het Eigen Vermogen stijgt. Waarmee wordt dan afgelost en waarom nemen de bezittingen (betaalrekening) niet af?

Weet jij het antwoord?

/2500

Op de balans zullen bij posten credit je liquide middelen dalen terwijl bij posten debet je schuld met hetzelfde bedrag daalt. Dus je balanstotaal (d.w.z. de posten debet en credit onder de streep) zal dalen. Je eigen vermogen blijft gelijk: is immers bezittingen min schulden en die dalen met een gelijk bedrag dus de aftreksom heeft dezelfde uitkomst. En ja het saldo op je bankrekening daalt (daar betaal je neem ik aan der aflossing van), maar daar staat tegenover dat je schuld ook daalt.

Als je aflost op een lening daalt het saldo aan de debetzijde van de balans (kas of bank) en de creditzijde van de balans (vreemd vermogen) voor hetzelfde bedrag. Aan het eigen vermogen verandert (in absolute bedragen gezien) niets. Als je het eigen vermogen uitdrukt in een percentage van het totale vermogen is het een hoger percentage geworden dan voor de aflossing. Stel: voor aflossing EV 40 VV 60 Totaal 100 EV is 40 procent Na aflossing (Stel: aflossing 10) EV 40 VV 50 Totaal 90 EV is 44,4 procent

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100