Is de beste rechtsvorm hier een stichting?

Ik ga een jaar lang - naast andere gerelateerde activiteiten - vrijwillig lesgeven aan kinderen om een onderwerp aan de kaak te stellen dat mij erg aan het hart ligt. Doel van dit project is het bewustzijn van kinderen over het onderwerp te vergroten en hun hier ook actief (met hun handen, niet alleen met hun hoofd) mee bezig te laten zijn. Verwachting is zo'n 48 uur pw werk. Ik zie vanuit de omgeving enorm veel animo om het project te steunen. Dit kan ik echter niet "zomaar" aannemen.

Omdat ik geen winstoogmerk heb, lijkt de meest logische optie een stichting. Echter ben ik in mijn eentje.Voor een stichting dient een bestuur aangesteld te worden. Brengt dat niet risico met zich mee dat het bestuur mag bepalen hoe mijn project er uit ziet? Een groot deel van de materialen heb ik mijn vrije tijd met veel liefde en enthousiasme ontwikkeld en van mezelf weet ik dat de visie en de drive heb om dit project gaande te houden. Een bestuur is echt wel te vinden maar ik wil het project dus heel dicht bij mijn eigen visie houden... Is dit in te dekken?

Nog een vraagje. Geld zou worden geïnvesteerd in de benodigde materialen voor het project, maar ik moet bijvoorbeeld ook mezelf in leven houden. Hoe zit dat dan? Mag ik zomaar een salaris en/of vrijwilligersvergoeding uit die stichting ontvangen? Als ik zelf deel uit zou maken van het bestuur sowieso niet toch?

Buiten de KVK (al geweest)... waar kan ik een professional vinden die hier verstand van heeft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jezelf een salaris geven en geen winstoogmerk hebben gaat natuurlijk niet samen... éénmansbedrijf
ronron1212
8 jaar geleden
@freekfluweel geen winst en een salaris hebben niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel: ik heb eerder zelf voor een stichting gewerkt in loondienst. Dit is dus wel degelijk mogelijk (ik moest toen immers ook mijn huur betalen), mits je werkzaamheden ten goede komen van het doel van de stichting. Dat zou hier zeker het geval zijn. Alleen als je in het bestuur zit / eigenaar bent, mag dit volgens mij weer niet. Terugkomend op jouw advies... Mag je dan wel een eenmansbedrijf staande houden op voor een groot deel donaties? Met sponsoring zie ik nog wel hoe je dit als eenmanszaak kunt "verkopen" (je geeft iets en je krijgt daar iets voor terug, je verkoopt dus als het ware een service). Met bijvoorbeeld donaties lijkt het me al wat moeilijker. Het liefst zou ik wel een eenmansbedrijf hebben omdat je het dan helemaal bij jezelf kan houden, maar ik zie niet zo goed hoe je het werk in kunt pakken als eenmanszaak, ook omdat ik dus niet echt van een winstdoelstelling uit ga. Maar misschien zit ik iets te vast in die nonprofit visie?
Erna55
8 jaar geleden
Ik zie een tegenstrijdigheid in : "vrijwillig lesgeven" en "salaris krijgen" .
Het lijkt me dat een ZZP-constructie beter geformuleerd is.
Ik ben nieuwsgierig : welk "onderwerp" wil je via scholing aanbieden ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Erna, ik snap de contradictie die je ziet helemaal. Die contradicatie is precies de reden waarom ik twijfel over de rechtsvorm. Ik heb veel gespaard en dat zal allemaal het project in gaan. Echter, realistisch gezien zal ik intussen ook moeten eten en mijn onkosten (verzekering bijvoorbeeld) moeten betalen. Daar zou dan toch een salaris of vergoeding voor nodig zijn. Ik ga even kijken hoe ik dit zou kunnen vormgeven als ZZP constructie.

Antwoorden (1)

Ik denk dat een notaris je hier het beste over kan informeren. Een bestuur is inderdaad noodzakelijk en daarvoor kies je dan mensen die jouw visie delen. Maar als je feitelijk alles alleen wilt beslissen, kun je beter kiezen voor een eenmanszaak of een BV.
Ook binnen een stichting kun je een beloning ontvangen. Maar dat luistert allemaal nauw.

" Mag een stichting iemand in loondienst hebben? Dit is een veel gestelde vraag.

De wet legt een uitkeringsverbod op aan een stichting. Echter, dit verbod houdt alleen in dat het doen van uitkeringen waar geen of een ongelijkwaardige tegenprestatie tegenover staat verboden is.

In een stichting die niet de ANBI-status van de Belastingdienst heeft gekregen, ben je volkomen vrij om beloningen toe te kennen aan het bestuur. Hier zijn geen beperkingen voor. Over het algemeen moet je hier wel inkomstenbelasting over betalen omdat deze beloning gezien wordt als inkomsten.(...)

Een bestuurder van een stichting met ANBI-status mag geen bestuurdersbeloning ontvangen. Wel bestaat er voor bestuurders van een ANBI de mogelijkheid tot een minimale onkostenvergoeding en/of de vacatiegeldenregeling. De onkostenvergoeding houdt in dat er slechts een vergoeding voor daadwerkelijk gemaakte onkosten mag worden uitgekeerd. (...)

Een bestuurder van een ANBI-stichting die ook als directeur in loondienst van de stichting werkt, kan leiden tot verstrengeling van belangen. Dan zou de bestuurder immers werkgever en werknemer tegelijk zijn. Het komt de interne controle niet ten goede en kan het vertrouwen van de donateurs schaden. Een bestuurder van een ANBI mag niet meer dan een vergadervergoeding ontvangen.

Een directeur van een stichting kan zonder probleem in loondienst gaan werken, en daaruit een marktconform salaris ontvangen. Het kan wel zo zijn dat als een salaris erg hoog is, eventuele donateurs of subsidieverstrekkers wellicht minder gul worden omdat ze zien dat hun geld wordt besteed aan hoge salarissen. Dit blijkt immers uit de jaarrekening van de stichting.

Het is toegestaan om werknemers in loondienst te hebben."

Toegevoegd na 5 uur:
Correctie: een bestuur is noodzakelijk maar het kan bij een stichting uit 1 persoon bestaan. Dan moet statutair wel geregeld worden wat er gebeurt en hoe het gebeurt bij ziekte, langdurige afwezigheid, aftreden of vervanging van die ene bestuurder. Notariele akte is verplicht, inschrijven bij de KvK ook.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je zeer uitgebreide antwoord! Schept veel duidelijkheid! Ik ga inderdaad van de week maar even een afspraak maken met een notaris denk ik :) Soms zie ik door de bomen het bos niet meer, maar het moet toch op de juiste manier geregeld worden allemaal.
ronron1212
8 jaar geleden
@Computoon veel grote en kleine zorg instellingen zijn een stichting sommige hebben een ambi status en betalen de bestuurders en de raad van toezicht. Bestuurders als zijnde directie. Daarnaast werken daar veel mensen die ook gewoon salaris ontvangen.
Computoon
8 jaar geleden
Dat klopt. Maar het is "minder gewenst" als een bestuurder van een stichting gelijktijdig als directeur van diezelfde stichting in loondienst is. Dan is hij namelijk werkgever en werknemer tegelijk en da's arbeidsrechtelijk onhandig. (Hoe kun je de directeur dan ontslaan als hij niet voldoet, zonder dat gelijktijdig het hele bestuur uit elkaar valt wegens onenigheid?) In het bronbestand van mijn antwoord wordt dit feitelijk afgeraden voor ANBI's.
ronron1212
8 jaar geleden
Het ontslag of aanname van bestuurders ligt dus bij de raad van toezicht