Mag mijn loon later worden gestort? (zie beschijving)

Ik werk sinds het midden van deze maand als kassamedewerker. Bij ons is het zo dat geld aan het einde van de maand word gestort. Ik heb nu nog niks op mijn rekening terwijl het gisteren de laatste dag van de maand was. Kan het zo zijn dat mijn loon van deze maan samen met mijn loon van december aan het einde van december word gestort, mag dit? Ik stel deze vraag hier omdat mijn werkgever er steeds niet is op de dagen dat ik moet werken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Of het mag weet ik niet maar heb het ook wel eens gehad bij een nieuwe baan.
Kan ook zijn dat je een 0 uren contract hebt en dan krijg je je loon van november pas eind december omdat je uren nog niet bekend zijn op het einde van de maand.
Als 3de reden kan zijn dat de personeels administratie nog niet alles verwerkt heeft en daarom nog niet uitbetaald heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je salaris wordt iedere maand uitbetaald. Dat betekend dat jou werkgever jouw salaris van iedere maand op een vaste datum moet uitbetalen (in jouw geval aan het eind van de maand). Om een goede vaststelling van het uit te betalen bedrag te maken moet jouw werkgever na een gewerkte maand eerst dat bedrag berekenen en dat dan op de eerst volgende betaalmoment op jouw rekening storten.

Na jouw eerste maand kan jouw werkgever dus nog niet meteen uitbetalen, de eerste salarisbetaling volgt pas een maand later (na de berekening van je uren/salaris). Het is niet zo dat je een maand "voor niets" werkt, na beëindiging van je contract krijg je nog een maand later salaris, de berekening van de laatst gewerkte maand.

Dus ja, het is normaal dat je na een eerste maand werken nog geen salaris krijgt. Als je hierdoor in financiële problemen dreigt te komen kun je je werkgever eventueel om een voorschot op je salaris vragen; echter krijg je dan aan het eind van de 2e maand (bij de betaling van je 1e salaris) wel minder betaald. Mogelijk kun je aanspraak maken op een uitkering (WW, Bijstand o.i.d. - als je daar in zat op het moment dat je die baan kreeg = ook hier moet je rekening houden met eventueel terug moeten betalen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp dat mijn antwoord niet leuk is als je op je geld wacht maar enige uitleg waarom mijn antwoord niet waardevol zou zijn was wel fijn geweest.