Als je IOW krijgt wordt die gekort door een bedrijfspensioen?

Stel je krijgt IOW tot je 65 en een aantal maanden bent. Dan krijg je AOW. Maar bedrijfspensioenfondsen kunnen al uitkeren vanaf je 65e. Geldt dat als inkomen dat gekort wordt op de IOW?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.2K
redhouse
8 jaar geleden
Als het goed is keren ze dat bedrag rond de 25 van de maand dat je de AOW leeftijd bereikt uit.
Eventueel kun je dat aanvragen.
Het is bijzonder inkomen , geen invloed op huurtoeslag wel op zorgtoeslag.
fisbel
8 jaar geleden
@redhouse:
ik weet niet over welke regeling u het heeft. Geen invloed op huurtoeslag, maar wel op zorgtoeslag??. Ik ben heel heel benieuwd welke regeling u bedoelt. Ook de AIO, de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen, kunt u niet bedoelen. Dat is een aanvulling op het onvolledige AOW-inkomen als men niet de volledige AOW krijgt en geen of te weinig ander aanvullend pensioen heeft opgebouwd. Deze aanvulling is bijzondere bijstand. Geen bijzonder inkomen dus, zoals een afgekocht pensioen o.i.d. Samenvattend: uw reactie betreft niet de IOW: de inkomensvoorziening oudere werkloze - vanaf 60 jaar (of de IOAW - vanaf 50 jaar) Op welk inkomen uw reactie wel betrekking heeft, is geheel onduidelijk. Zie voor een antwoord op de vraag van WasMaes hieronder.
redhouse
8 jaar geleden
@fisbel Vergaloppeerde mij :-)
Bedoelde afkoop pensioen.
fisbel
8 jaar geleden
Oké, afkoop pensioen heeft inderdaad geen invloed op de huurtoeslag. Maar dan moet het formulier: Bijzondere situatie huurtoeslag worden ingevuld. Velen weten niet van het bestaan van deze mogelijkheid en betalen vanwege de afkoop een stuk huurtoeslag terug. Maar dit is hier allemaal buiten de orde.

Het beste antwoord

IOW staat voor Inkomensvoorziening Oudere Werkloze. Is (aanvullend) bijstandsinkomen met vrijlating van vermogen.

Bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd:
Fiscale hoofdregel is dat een eerder ingaand pensioen wordt gekort op een WW-, WAO-, IOAW-, IOW- of bijstandsuitkering. De pensioendatum kan van het bedrijfspensioen kan geheel of gedeeltelijk worden uitgesteld, maar dit is alleen mogelijk als de dienstbetrekking blijft bestaan.

Voor u zal dus gelden wat in het pensioenreglement is opgenomen: uitkering bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd. Met als gevolg korting op uw IOW-uitkering.

N.B: de info in de link betreft het pensioen van het Pensioenfonds Grafische Bedrijven. De info is echter in grote lijnen ook van toepassing op andere bedrijfspensioenen.
fisbel