Iemand die impliciet leiding geeft doet dat op een natuurlijke manier en zonder te benadrukken dat hij/zij het voor het zeggen heeft.
Iemand die expliciet leiding geeft laat ook bewust merken dat hij/zij stuurt. Dat "laten merken" kan in woord en gebaar zijn, maar ook door de sterren en strepen op een uniform of het strak in het pak lopen in een spijkerbroekenomgeving.
En de voorzitter van een vergadering zit niet voor niks vooraan, met zijn/haar gezicht naar de anderen, al dan niet "gewapend" met een voorzittershamer.