Mag je afwijken van de uitvoering van een testament?

Mag je afwijken van de uitvoering van de uitvoering van een testament als dat geschiedt met instemming van alle erfgenamen?
Je kunt je voorstellen dat je de legaten even anders verdeelt, zodat via latere schenkingen onderling toch de wil van de erflater wordt uitgevoerd.
Deze constructie kan een belastingvoordeel opleveren.
Het punt is dan wel, dan in eerste instantie het testament niet volgens de letter wordt uitgevoerd, maar in tweede instantie wel.
Mag dat wettelijk?

8 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape, Neen, ik kan mij niet voorstellen dan men de legaten (beschreven volgens de uiterste wil van de erflater) even anders gaat verdelen. De erflater heeft bij leven het testament opgemaakt in de overtuiging dat het naar de letter zal worden uitgevoerd. Vandaar de gang naar de notaris, waarvan ik eis dat hij integer is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al zou het toegestaan zijn, dan nog is niet mogelijk en zelfs nutteloos.
De belastingdienst wordt na overlijden van de erflater op de hoogte gesteld van de inhoud van het testament.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Escape, het antwoord in mijn bovenstaande reacties is dus duidelijk "NEEN", het hoe en waarom staat uitgebreid in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@joandarc het antwoord in mijn bovenstaande reacties is dus duidelijk "NEEN", het hoe en waarom staat uitgebreid in mijn antwoord. Zet dat dan in je antwoord!! Dit is toch de wereld op zijn kop?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een legaat of testamentaire making is de bepaling in een testament waarbij een bepaald goed of een bepaalde som geld aan een bepaald iemand wordt nagelaten. Het werkwoord is legateren. Wie een ander zo iets nalaat, is een legator. Wie iets gelegateerd krijgt, is een legataris.
Artikel 4:117 BW luidt: "Een legaat is een UITERSTE wilsbeschikking waarin de erflater aan een of meer personen een vorderingsrecht toekent".
De legataris kan een legaat aanvaarden of verwerpen. Successierechtelijk heeft de verwerping van een legaat het gevolg dat er een vermogensverschuiving optreedt.
Een legaat blijft een legaat, alleen de legitimaris heeft nog de keus de inhoud ervan te kunnen bepalen, het wordt een legaat van de volle eigendom van het beschikbare gedeelte, of een legaat van vruchtgebruik van de nalatenschap. Toegevoegd na 19 minuten:
Het legaat of testamentaire making is de bepaling in een testament waarbij een bepaald goed of een bepaalde som geld aan een bepaald iemand wordt nagelaten.
Een legaat wordt soms gekoppeld aan een voorwaarde (bijvoorbeeld gebruiken voor studie, auto, huis, etc.). Het kan ook zijn dat de legataris een deel van het legaat aan een ander moet geven, we spreken dan over een sublegaat.
Bij de opmaak van het testament zijn de eventuele erfgenamen en/o legatarissen niet aanwezig. Hoe de eventuele legaten omschreven zijn is alleen de erflater (en de notaris) bekend.
Het zelfs kunnen dat de legaten ten gunste van goede doelen in het testament zijn opgenomen. Toegevoegd na 1 uur:
Of de Belastingdienst de testamenten leest?
Per 1 januari 2003 is in het gewijzigde erfrecht opgenomen dat in een notarieel testament de executeur benoemd moet worden. Als een testament legaten bevat is het haast altijd een notaris of de notaris bij wie het testament is opgemaakt. Deze notaris-executeur regelt dus ook alle nodige aangiften bij de Belastingdienst inzake de erfbelasting (voorheen belasting voor het recht van successie). De waarde van de legaten wordt niet minder door de erfbelasting die over de legaten betaald moet worden. De te betalen erfbelasting komt voor rekening van de nalatenschap.
De executeur is verplicht namens de erfgenamen aangifte doen voor de erfbelasting, hij is verantwoordelijk voor het betalen ervan en is aansprakelijk voor de juistheid van de cijfers. Toegevoegd na 18 uur:
Moet zijn: Een legaat blijft een legaat, alleen de legataris heeft nog de keus ....
Legitimaris heet de erfgenaam die een wettelijk recht heeft op de legitieme portie. Bronnen:
- http://www1.prod.wetten.asp4all.nl/BWBR0002761/Boek4/Titel5/Afdeling2/Paragraaf1/Artikel117/geldigheidsdatum_22-05-2013

Antwoorden (1)

Ongetwijfeld kunnen er allerlei (later wellicht ruzieveroorzakende) dingen anders worden gedaan dan de erflater had gewild. Of dat netjes is tov de overledene (die niet voor niets een testament liet maken) is wat anders.

Bedenk in ieder geval dat dit voor de erfenisbelasting allemaal niets uitmaakt. Vrij vlot na een overlijden moet deze aangifte worden gedaan en de fiscus gaat uit van een erfenisverdeling conform testament.
Computoon
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Leest de fiscus testamenten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape, Ja de fiscus leest de testamenten.
Na overlijden van de erflater ontvangt de belastingdienst een afschrift van het testament, door middel van registratie van het testament bij de belastingdienst.
De wet schrijft voor wie wel of geen inzage heeft, na overlijden van de erflater. In praktijk zijn dit enkel de wettelijke en testamentaire erfgenamen. Mensen die een legaat ontvangen en ook onterfde erfgenamen krijgen het betreffende uittreksel via de notaris, geen letter meer.Zolang de erflater in leven is, heeft de belastingdienst, noch enig andere overheidsinstellingen, het recht om andermans testament in te zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@computoon Ongetwijfeld kunnen... Ik twijfel, misschien kan je het toch even aantonen voor de twijfelaars.
Computoon
8 jaar geleden
Met mijn antwoord heb ik willen aangeven, dat de overledene er niets aan kan doen als de erfgenamen hun eigen interpretatie geven aan het testament. De Belastingdienst houdt zich gelukkig wel aan het testament, qua belastingheffing en gaat niet mee aan allerhande 'onderhands gerommel'. Mr. Van der Putten gaf als antwoord op de vraag "Hoe ben ik zeker dat mijn laatste wilsbeschikking nageleefd wordt?"(zie http://www.uitvaart.nl/juridisch/overige/erfenis-erfrecht/hoe-ben-ik-zeker-dat-mijn-laatste-wilsbeschikking-nageleefd-wordt/1822/1822) "Uw vraag is een hele goede. Ik merk namelijk in mijn praktijk erg vaak dat testamenten (grotendeels) niet (geheel) worden uitgevoerd.
Op het niet uitvoeren van een testament staat geen sanctie. Het is niet strafbaar. Er is geen testamenten-politie of zo. En de notaris is als puntje bij paaltje komt ook geen hoeder van het testament: als de erfgenamen het anders willen, doet hij het anders. Anders kan hij naar zijn geld fluiten, zo simpel werkt dat. Hoe is dat te voorkomen?
Door een betrouwbare executeur-testamentair te benoemen en die veel bevoegdheden te geven. Persoonlijk zou ik kiezen voor 2 executeurs, omdat die samen sterker staan tegenover de soms kritische familie/erfgenamen, ze nog eens met elkaar kunnen overleggen en ze een beetje sociale controle op elkaar uitoefenen.
De executeur-testamentair moet verder ook een beetje een krachtige figuur zijn, die uw wil doordrijft.
En u moet hetgeen u wilt zo uitgebreid en duidelijk mogelijk in het testament zetten, zodat er zo min mogelijk discussie tussen en met erfgenamen mogelijk is.
En een executeur-testamentair moet liefst zo min mogelijk eigenbelang hebben. (...) Voor alles dat met recht en wet te maken heeft, geldt dat papier geduldig is, maar dat er iets of iemand moet zijn, die zich er letterlijk en figuurlijk sterk voor maakt.
Een testament wordt niet automatisch en vanzelfsprekend uitgevoerd, zoals veel mensen schijnen te geloven.(...) Dat een testament niet wordt uitgevoerd, kan men lezen in
Vraag 1574 "Begraven of verstrooien? (alsnog uitvoeren testament)" (ook in de sub-rubriek Testament). Maar ik ken er vele voorbeelden van. (...)"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Papier is geduldig, gelukkig voor de heer Van Putten ook.
De heer van der Putten is juridisch adviseur en directeur van de Stichting Grafzorg Nederland.
Lees eens serieus een paar antwoorden van hem. Hij weet het niet, hij doet geen erfrecht, hij begrijpt de vraag niet enz enz en dan de tips met reclame en boek vooral zijn buitenhuis in Frankrijk
Er is toch niemand meer die deze meneer serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://mijnwetten.nl/wet-op-het-notarisambt/artikel49
Op grond van artikel 49 lid 1 Wet op het Notarisambt mag een notaris alleen een kopie van het testament afgeven aan degenen die een recht ontlenen aan de akte indien de gehele inhoud van de akte van rechtstreeks belang is voor dat recht.
Als de beschrijving van de wensen van de uitvaart in het testament zijn opgenomen worden de naam van de opdrachtgever voor de uitvaart en de gekozen uitvaartondernemer vermeld in het testament. Niet meer en niet minder.
Daar is geen toezicht van de Stichting Grafzorg voor nodig. Ook bij de stichting Grafzorg gaat alleen de zon voor niets op.
.