Hoe kan het dat in commerciële kringloopwinkels vrijwilligers werken?

Dat mag blijkbaar. Maar dan kan toch iedere willekeurige winkel vrijwilligers bij zich laten werken? Lekker goedkoop.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Lang niet elke kringloopwinkel is commercieel maar sommige mensen vinden de doelstelling belangrijker dan hun eigen portemonnee. Het staat elke winkel vrij dergelijke idealisten in dienst te nemen maar die kunnen ze niet vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb het echt alleen over commerciële kringloopwinkels, daar zijn er trouwens erg veel van. Het is maar de vraag of de sigarenwinkel op de hoek dat niet zou willen... maar mag het?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Als een personeelslid geen salaris wil hoeft geen werkgever hem te betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk maar aan kleine zelfstandigen wiens echtgenoot vaak onbezoldigd meehelpt in de winkel. Bij boeren helpen vrouw en kinderen ook vaak mee zonder loon te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag zeker niet zomaar ; je mag geen vrijwilligerswerk doen dat betaalde arbeid vervangt. Een commercieel bedrijf - wat de meeste kringloopwinkels beslist niet zijn - mag zeker "draaien" op vrijwilligers.
https://www.nov.nl/standpunten/vrijwilligers-betaalde-krachten
fisbel
8 jaar geleden
Het is niet zonder meer toegestaan om in Nederland vrijwilligerswerk te gaan doen. Dit is slechts toegestaan wanneer de werkzaamheden als vrijwilliger gebruikelijk onbetaald zijn, geen winstoogmerk hebben en een algemeen maatschappelijk belang dienen. Voorbeelden hiervan zijn o.a.:activiteiten voor hobby- en vrijetijdsclubs; persoonlijk vrijwilliger - bezoekwerk, maatje; gastdame / gastheer; koffie / thee zetten en schenken, vrijwilligerswerk bij goede doelen stichting. . Dan zijn er de twijfelgevallen zoals bibliotheekdiensten, koster / beheerder van een kerk; chauffeur busvervoer; assisteren in een winkel. Deze moeten per situatie worden bekeken. En er zullen in veel gevallen afspraken moeten worden gemaakt met bijvoorbeeld CWI of het UWV. Deze instanties staan vrijwilligerswerk toe, maar duidelijk moet zijn voor alle partijen dat het om echt vrijwilligerswerk gaat. Soms moet een vrijwilligersverklaring worden aangevraagd. Dus zomaar mensen onbezoldigd laten werken, dat heeft zo zijn haken en ogen. Ook als deze mensen er volledig mee instemmen geen loon voor de werkzaamheden te ontvangen.
Hoewel veel kringloopwinkels allang geen "weggeefprijsjes" meer hanteren, werken er inderdaad nog steeds vaak vrijwilligers. Dat wil echter niet zeggen dat ze daarmee betaalde arbeid vervangen.

Vaak gaat het om mensen die een bepaalde....afstand hebben tot de arbeidsmarkt, om het maar even cru te zeggen. Dat kan tijdelijk zijn, om welke reden dan ook, maar ook blijvend. Door te werken bij een kringloopwinkel kunnen ze (weer) wennen aan normaal werk, een dagbesteding hebben of alles daar tussenin.

De loonkosten zijn dus inderdaad relatief laag, maar verkijk je bijvoorbeeld niet op de kosten die ze moeten maken om al het grof vuil (dat mensen gemakshalve inleveren als "kringloopgoederen") af te voeren....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is zeker juist... "verplicht" vrijwilligers werk en derhalve bijna niets uitvoeren, is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Afstand tot de arbeidsmarkt" [mooi geformuleerd!] is een belangrijk aspect. Goed antwoord: Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zijn inderdaad vaak mensen die niet voor niets door een gewone commerciële baas nooit zouden worden ingehuurd danwel hun baan net zo snel weer kwijt zouden zijn, omdat of het werktempo of het begripsniveau echt nergens op lijkt. Daarom lijkt er soms ook relatief veel personeel rond te lopen, maar de productiviteit is niet altijd even hoog. Dat is echter bij dergelijke bedrijven ook niet de doelstelling. Ik vind dat wel mooi. "Verplicht" vind ik een groot woord ; het kan wel onderdeel zijn van een reïntegratie-project bijvoorbeeld ; die mensen zin zeker niet allemaal even gemotiveerd. Maar het lage werktempo heeft vaak meer redenen dan gebrek aan werklust alleen. Bij de kringloopwinkels waar ik kom (Het Goed, Wawollie en twee kleinschaliger bedrijven met maar 1 winkel) gaat het meestal om mensen met psychische aandoeningen, mensen met een licht verstandelijke beperking en mensen die de taal (nog) heel slecht spreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een goed initiatief vind ik. Aangezien mijn zoon al va zijn 13e jaar niet op school meer zit. Dit komt Door zijn beperking en hij kreeg ontheffing. Van uit het ziekenhuis met leerplicht bepaald. Er moestaat Door Mee naar een succes plek gekeken worden. Nu bijna 8 jaar later nog geen dagbesteding. Hij is typisch 1 van vele "" tussen wal en schip """
Daar zijn veel jongeren in Nederland. Voor hen is geen fijne kleurrijke dag indeling.
Het maakte me gek. 24 uur per dag samen.
En Hulp. ..... Nee nog nooit
Er zijn 2 opties in Nederland of je kind krijg pillen om rustig te blijven.
Of uit huis plaatsen bij een grote instantie. En ja ik ben er achter gekomen dat ze dat 12 000 euro per maand oplevert. Dus vol moeten die kamers.
Alleen maar negatieve ervaringen dat hebben wij.
Ik ben me hard gaan maken voor deze jongeren.
Ben een tyd je bij een hele fijne kringloopwinkel mee gelopen.
Omdat ik niet wist of ik met een groep probleem jongeren om kon gaan.
Nou het lukt me steeds beter.
En als ik einde van de dag een glimlach zie is mijn dag weer goed.
Ik heb een doel
Ja me eigen kringloop winkel met allemaal jongeren die voor de maatschappij niks betekenen.....
Ik ga ze bij staan!!!! En ja in mijn eigen kringloop winkel.
Om te laten zien dat ik niemand nodig heb.
Dus als er nog tips zijn kom maar op.
amc
8 jaar geleden
Helemaal 'top'Rexbo!! Het is maar goed dat er nog zulke mensen bestaan zoals jij. Er zijn tegenwoordig teveel mensen die gewoon 'vergeten' worden, omdat men er geen raad mee weet, helaas........