Mag ik een exploot alsnog retour sturen?

We hebben een exploot/exploit ontvangen van iemand die hier niet meer woont. (We nemen netjes alle brieven aan voor het geval hij ze ooit komt ophalen) maar nu we hem hebben geopend (omdat er 'direct openen' op staat) zien we dat het een exploot is. Heb ik op internet opgezocht wat een exploot is en eigenlijk willen we hier niets meer mee te maken hebben en wil ik zulke 'dreigbrieven' ook niet ontvangen.

Kunnen we deze alsnog retour sturen naar de incassobureau of kan dat niet meer nu hij geopend is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Het beste is altijd alle terug te sturen aan de verzender met woont hier niet. Het exploot was niet a jou gericht waarom open je het dan? Stuur het terug met woont hier niet.
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt ook de afzender opbellen en vertellen dat degene aan wie het gericht is, niet meer op dit adres woont. Neem ook nooit post of een pakketje aan waarvoor getekend moet worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Exploot word persoonlijk door de deurwaarder gebracht na controle van het adres dus op papier woont diegene nog bij jullie en dat kan nu dus een hoop gezeur opleveren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Controleer even bij de gemeente of deze persoon nog op jouw adres ingeschreven staat, zo ja, laat dan een onderzoek starten of hij daar echt nog woont. Dat onderzoek kan weken in beslag nemen, maar dan is hij/zij ook echt uitgeschreven op jouw adres en heb je hier geen last meer van.
Even een belletje naar de deurwaarder en de envelop dichtgeplakt terugsturen, met daarop adres onbekend is genoeg. Als je een deurwaarder aan de deur krijgt zeg je:
" Deze persoon woont hier al sinds .... niet meer", stuur ze vervolgens naar de gemeente om na te vragen of jij een verzoek tot uitschrijving hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het ook ooit eens gehad in een voormalige woning. Ik maakte expres al zijn post open vanwege de wanbetalingen. Heb toen ook de gas/water/licht ed gebeld omdat er anders afgesloten zou worden. Nieuw adres gaf ik niet door, dat is niet mijn taak. Hij had zich ook niet uitgeschreven bij de gemeente, maar na een verklaring van de woningstichting hem van mijn adres af gekregen. Volgens een deurwaarder die voor hem aan mijn deur kwam, mocht ik gewoon de post open maken omdat ik ervan uit mocht gaan dat de post in mijn brievenbus voor mij was. Hij raadde ook aan, als ik de post geopend had deze retour afzender te sturen, en niet door te sturen, zodat de betreffende verzender er van weet.

Antwoorden (2)

aangezien de brief niet voor u is bedoeld; deze per ongeluk is geopend; en voor een ander wellicht zeer belangrijk is zou ik zeggen: sluit de brief opnieuw en stuur hem per direct retour afzender. Wel zou ik er een verklarend briefje bij doen, waarop u (als dat adres u bekend is) het nieuwe adres van de geadresseerde vermeldt.

U heeft helaas een fout gemaakt (wat iedereen kan overkomen) en nu is het dus ook aan u om te proberen die zo goed mogelijk te herstellen. Ik denk niet dat iemand u dit kwalijk zal nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo fout, post die in jou brievenbus ligt mag je beschouwen als voor jou, je hoeft toch niet de tenaamstelling te controleren?
Dit kan geen officieel exploot zijn, deze moet nl door de deurwaarder expliciet uitgereikt/overhandigd worden aan de te naam gestelde. Je moet je dus legitimeren voor ontvangst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Dat is niet zo. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dagvaarding#Betekenen 'De dagvaarding wordt door een gerechtsdeurwaarder door middel van een exploot aan de gedaagde betekend (dat wil zeggen afgegeven aan de gedaagde persoonlijk, of bezorgd op het goede adres), zodat er geen twijfel is dat de gedaagde de dagvaarding heeft ontvangen. Is de dagvaarding geldig betekend, dan doet het er overigens niet toe of de gedaagde die ook werkelijk ontvangen heeft. '
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien het niet het goede adres is klopt het verhaal dus niet. In dat geval had de verzender de brief aangetekend moeten versturen.