mag uitzendbureau gegevens legitimatie/rijbewijs doorgeven?

Situatie: Ik ben sinds kort in dienst via een uitzendbureau (hierna: uzb) en word uitgeleend aan een transportbedrijf (hierna: tb) als chauffeur.
Nu gebruikt dat tb mijn bsn nummer als chauffeursregistratie nummer en is voor iedere collega te zien of het scherm.
Ik heb gevraagd mijn chauffeursnummer aan te passen en dat is inmiddels gebeurd.

Maar dan blijft bij mij de vraag.... Ik heb mij ingeschreven bij het uzb en deze moeten naar mijn menig controleren of ik inderdaad dat vak mag uitvoeren. In mijn geval, moeten zij controleren of ik in bezit ben van rijbewijs C en Chauffeursdiploma en bestuurderskaart.
Het lijkt mij dat het tb moet vertrouwen op het uzb dat zij gekwalificeerd personeel leveren en dus geen idkaart en rijbewijs van mij nodig heeft.

Vraag 1:
Mag een uzb mijn gegevens (dus ook incl bsn nr) doorsturen naar het bedrijf waar zij mij te werk stellen?

Vraag 2: Volgens mij zijn zowel het uzb als het tb wettelijk strafbaar.
Het uzb had nooit zonder mijn toestemming het bsn mogen geven en het tb mis/gebruikt mijn bsn en verspreid dit onder collega's.
Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wrk132, klopt maar dat hoeft en mag volgens mij via het BSN nummer. De werkgever is het uzb, niet het tb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag volgens mij NIET met bsn, pardon, ik vergat het woordje 'niet'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hele verhaal staat los van de bestuurderskaart. Het bsn nr wordt als persoonsnummer gebruikt in de boordcomputer waar de rit op staat. Hier moest ik mijn bsn nr invoeren. (Nu is dat een persoonlijk personeelsnummer geworden, nadat ik ze er op gewezen had dat ik niet zo gecharmeerd was van het gebruik van de bsn nummer.) Echter heb ik het gevoel dat het uzb erg laconiek is met mijn persoonsgegevens. En het tb daar gebruik van maakt. Overigens werd mijn 'geklaag' of het bsn nummer niet echt in dank afgenomen.

Antwoorden (1)

Het BSN nummer is een strikt persoonlijk door de staat uitgegeven persoonsregistratie gegeven, dat alleen mag worden gebruikt in specifieke gevallen zoals: loonverwerking door bonafide werkgevers, uitkeringsinstanties enz, verwerking door de belastingdienst van belastingzaken, -aangiften e.d., en als verificatie bij persoonlijke (financiële) aanvragen bij gemeenten, staat, soc. verzekeringsbank enz..

Om mogelijke fraude te voorkomen mag dat BSN nummer, en zeker niet met de bijbehorende andere persoonsgegevens, nooit aan anderen ter hand gesteld worden, anders dan aan bevoegde instanties en personen.
Het is dus een strikt vertrouwelijk persoonsgegeven waarmee veel mis kan gaan en in het verleden al mis is gegaan.

Als er een kopie moet worden gemaakt van het rijbewijs en/of een identiteitsbewijs dan mag dat alleen als het BSN nummer daarop tijdelijk afgeplakt is.
De overige gegevens zoals de foto, geboortejaar, naam enz. mogen wel uitgewisseld worden.

Overigens moet een transportonderneming wel een kopie hebben van het geldige rijbewijs in haar administratie van de op haar voertuigen tewerkgestelde personen, ongeacht of die in eigen dienst zijn of ingeleend zijn.

Dus resumerend op je vraag: Ja, het uitzendbureau is in de fout gegaan en had alleen een BSN geblindeerde kopie van het rijbewijs aan het transportbedrijf mogen geven en 2: Het transportbedrijf is helemaal fout bezig geweest maar als ze dat hersteld hebben dan is dat opgelost.
Ten derde is het uitzendbureau verantwoordelijk voor de loonverwerking van jouw werkzaamheden voor het transportbedrijf, dus hoeft dat transportbedrijf helemaal je BSN nummer niet te weten.

Ook de werkgeversverklaring beroepsgoederenvervoer moet door het uitzendbureau zijn uitgegeven en vernieuwd worden telkens als de inleenperiode verstreken is of als je voor een ander bedrijf gaat werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw duidelijke antwoord