Is een MAVO diploma gelijk aan een 'Mbo-diploma van een verwante opleiding op niveau 3'?

Ik ga nu naar MAVO 4, als ik slaag dit jaar staat mijn diploma dan gelijk aan 'Mbo-diploma van een verwante opleiding op niveau 3', dit heb ik namelijk nodig voor een opleiding die ik wil gaan doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
39.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Om te kunnen starten met een MBO-opleiding op niveau 4 is het noodzakelijk dat je één van de volgende diploma’s bezit:
•vmbo-diploma in de theoretische, gemengde of kaderberoepsgerichte leerweg
•een overgangsbewijs van klas 3 naar 4 van havo/vwo
•diploma lbo of vbo met 3 vakken op b-niveau en 3 vakken op c-niveau waaronder Nederlands,
•diploma mavo, mavo-vbo, havo, vwo
•diploma MBO niveau 3

Antwoorden (2)

Nee, alleen en mavo diploma staat niet gelijk aan een MBO vakopleiding. Het Mavo diploma is wel een vereiste om op het MBO een vakopleiding te gaan leren. Ook voor de theoretische en gemengde leerweg niveau 3 heb je dit diploma dus nodig. Op het MBO ga je namelijk een vak leren, de mavo is slechts gewoon voortgezet onderwijs om beter algemeen ontwikkeld te zijn.
amc
8 jaar geleden
MAVO is een vooropleiding voor het MBO. Met een MAVO diploma niveau 3 of 4 kun je wel je MBO niveau 3 starten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals bij ronron1212. Ja of Nee?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dus, MAVO is een vooropleiding van het MBO.
Wil ze voldoen aan de eisen die ze stelt, dan zal ze eerst haar MAVO diploma moeten halen, en dan naar het MBO een Mbo-diploma van een verwante opleiding op niveau 3 (zoals ze zelf omschrijft) moeten halen, waarna ze uiteindelijk de opleiding kan gaan doen die ze wil. Aan de vraagstelster: Bespreek dit bij twijfel met je decaan of mentor.