Hebben de begrafeniskosten van de eerste overledene invloed op de hoogte van kindsdeel?

In het langstlevende testament van mijn schoonvader is bepaald dat mijn schoonmoeder alle begrafeniskosten voor haar rekening moet nemen. Hebben die kosten dan nog invloed op de hoogte van het kindsdeel van mijn partner?

8 jaar geleden
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al zou dat zo zijn, is dat zo erg dan? Ik hoop echt dat mijn vader al het geld dat er nog is, opmaakt voordat hij overlijdt, ik vind het een mooie gedachte, om te weten dat ze volop hebben genoten van de opbrengst van hun harde werk. Mijn moeder is helaas overleden, nooit een dag erbij stilgestaan dat mijn vader mijn kindsdeel op zou kunnen maken, of zelfs maar een deel ervan.
Ivana
8 jaar geleden
Het is verstandig en beleefd om je niet te bemoeien met de erfenis als jij van de koude kant bent. Dat geeft alleen maar misvattingen en ruzie.

Antwoorden (1)

Na overlijden is sprake van een nalatenschap waarover mogelijk successierechten over verschuldigd zijn. Op de nalatenschap mogen de kosten van de begrafenis in mindering worden gebracht. Dat verlaagt de nalatenschap en heeft daarmee dus ook invloed op het kindsdeel. De langstlevende moet ook de aanslag successierechten betalen. Ook dat verlaagd de nalatenschap van de langstlevende. Is dat erg? Het kindsdeel neemt af met de betaling van de begrafeniskosten. Over de hoogte van het kindsdeel kan een rentevergoeding berekend worden om de erfenis te bepalen bij het overlijden van de langstlevende. Het gaat dan slechts om een beperkte invloed, tenzij het een extreem dure begrafenis was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Niet als in het testament beschreven is dat de kosten voor de partner zijn.
Ivana
8 jaar geleden
De kosten van een begrafenis zijn toch altijd voor de partner van de overledene? Tenzij er niet genoeg geld meer beschikbaar is, pas dan zullen de kinderen iets moeten regelen, maar normaal is dat niet.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja maar in het testament kan dat zo geregeld worden dat dat van het erfdeel van de partner moet worden betaald.
luusje
8 jaar geleden
Ik neem aan dat als in het testament bepaald is dat de begrafeniskosten vader ten laste van de langstlevende (partner/moeder) is, dit afgaat van haar bezit cq erfdeel. Bij overlijden v/d langstlevende wordt daardoor het kindsdeel van de nalatenschap moeder kleiner, maar het kindsdeel van de eerst overleden vader blijft hierdoor onaangetast. Klopt deze redenering?
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe ze het betaal en waarvan maakt niet uit het is het bedrag mag pas in beeld komen na verdeling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Luusje: redenering klopt. Over een dergelijke "vordering" kan in sommige gevallen een rente berekend worden. De "vordering" wordt niet verminderd met de erfeniskosten. Kan later iets schelen bij betaling van rechten, maar het gaat om minimale bedragen en is meer theoretisch van aard.