Hoe kan iemand met een wajong erven zonder dat hij zij wajong kwijt raakt?

Ik wil graag weten hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn zoon bij mijn overlijden Door zijn erfenis zijn wajong niet kwijt raakt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12K
wilkers
8 jaar geleden
Valt hij onder de oude of nieuwe wajong?
ronron1212
8 jaar geleden
Is niet van toepassing op deze vraag.

Antwoorden (2)

Zijn Wajong raakt hij hierdoor niet kwijt, alleen eventuele aanvullingen kan hij kwijtraken.
Ook zijn toeslagen van de belastingdienst kunnen verdwijnen of in mindering worden gebracht. Geef hem nu vast jaarlijks het deel wat je mag schenken per jaar, dat kun je over maanden uitstrijken. Dan is het bedrag wat hij krijgt als jij overlijd kleiner en het is leuker om te geven tijdens het leven, zowel voor hem, als voor jou.
De participatiewet heeft hier niets in veranderd.
http://www.limburger.nl/article/20130416/REGIONIEUWS01/130419199
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Welke aanvullingen?
Ik lees in je bron:
" Zo telt ook het inkomen van de partner niet mee, spaargeld niet en ook de belastingtoeslagen worden niet gekort op de Wajong-uitkering. "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat Crea een eventuele toeslag op grond van de toeslagenwet bedoelt (vroeger heette dat een 'kopje') waar je recht op kunt hebben als je met een Wajong-uitkering onder het sociaal minimum terecht komt. In de praktijk gaat dat om mensen die onder de 23 zijn (en dus nog een uitkering hebben op grond van het minimumjeugdloon) maar wel op zichzelf wonen.
SimonV
8 jaar geleden
Had ik ook net bedacht. ;-)
Het eigen vermogen mag dan maximaal € 5.895,- zijn.
Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt Lies, dat bedoelde ik, inderdaad niet erg duidelijk geschreven, nu ik het nalees. Bedankt voor de reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je!
wilkers
8 jaar geleden
Als ik me niet vergis zijn er meerdere soorten Wajong. De oude, de iets minder oude en de nieuwe. Weet u onder welke hij valt? (Ik weet niet zeker of dit uitmaakt, maar ik denk graag mee)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wilkers, Ook dat maakt in dit geval niet uit, vermogen is geen reden om de uitkering in mindering te brengen, of dat nu gaat om een al lang lopende Wajong, of een kortlopende Wajong uitkering. Alleen de al genoemde toeslagen kunnen verminderd of helemaal op nul gezet worden.
Beste Mylena82,

Op de Wajong-uitkering korten we alleen inkomsten uit arbeid. Dus als je zelf een deel van je inkomen verdient, krijg je een lagere Wajong.

Maar een erfenis is geen inkomen uit arbeid. De uitkering van je zoon zal dus niet veranderen of stoppen als hij een erfenis krijgt. Het maakt daarbij niet uit of hij een oude of nieuwe Wajong heeft.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/1CJalGX.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare