Gaat de hypotheekschuld over op de erfgenamen bij een overlijden ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Stel dat het huis nog niet verkocht is, draaien de kinderen dan voor de hypotheek op?

Toegevoegd na 1 uur:
Wil dat zeggen dat de erfgenamen maandelijks de hypotheek voortzetten,
of moeten ze het in een keer afbetalen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, na overlijden erven de erfgenamen zowel baten als lasten. En dat komt de laatste tijd steeds meer voor ; mensen die een huis achterlaten waarop vrijwel niets is afgelost, waar geen overlijdensrisicoverzekering op is afgesloten en dat soms zelfs onder water staat. En steeds meer jonge mensen kunnen daardoor flink in de problemen komen.

De enige manier om geen schuld te erven, is tijdig afstand te doen van de erfenis. Maar dat betekent dat je naast de schulden, OOK afstand doet van de bezittingen van je ouders. Persoonlijke spullen bijvoorbeeld, of waardevolle.

Het is helemaal geen gek idee om ruim voor het zo ver is, met je ouders te praten over hoe zij de ztaken financieel geregeld hebben, en waar je straks eventueel voor kunt komen te staan. Veel mensen vinden dat een ongemakkelijk onderwerp, maar het is er wel een die heel veel leed kan voorkomen. En geen ENKELE ouder wil zijn kind(eren) na zijn dood opzadelen met een schuld die ze nooit meer af kunnen lossen.

Toegevoegd na 13 uur:
Na je toevoeging : je erft de schuld, maar ook in die vorm : je mag dus maandelijks aflossen. Voorwaarde daarbij is natuurlijk wel dat de bank jou accepteert als hypotheeknemer, en je dat dus moet kunnen betalen. In de praktijk betekent het heel vaak toch dubbele lasten en dus zo snel mogelijk proberen te verkopen - en dat is tegenwoordig niet meer zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo komt dat steeds meer voor dat een huis niet is afbetaald of onder water staat. Dit zou kunnen voor komen bij jongere mensen. De meeste daarvan hebben echt wel een overlijdens risico verzekering omdat dat vaak een onderdeel is voor het verkrijgen van een hypotheek. Terdekking van de overblijvende partner. Het gebeurt maar zelden dat beide ouders gelijktijdig overlijden dus ik snap je antwoord niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je al ziet aankomen dat je afstand gaat doen van de erfenis wegens een hypotheekschuld kan je die dierbare of waardevolle bezittingen van je ouders al ergens anders onderbrengen, met hun goedkeuring dan natuurlijk zolang ze nog in leven zijn. En na hun dood nog voor je nee gaat zeggen tegen de erfenis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste hypotheekverstrekkers zijn ook niet gek en zullen een aan hen verpande overlijdensrisico verzekering eisen bij het aangaan van de hypotheek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron , dat is helaas gewoon een gegeven. Waar de generatie van net voor de oorlog vaak hun huis -waarin ze soms hun hele leven gewoond hadden- al voor een groot deel of geheel afbetaald heeft, geldt dat voor de naoorlogse generatie (die van mijn ouders) helaas zeker niet. Van de groep zestigplussers hebben er heel wat hun huis nog grotendeels op een (aflossingsvrije) hypotheek staan, en is dat ook maar zelden het huis waar ze al veertig, vijftig jaar wonen maar het tigste in de rij, en gekocht net voor de huizenmarkt begon in te kakken. Voor hen vaak het eerste huis dat niet na een paar jaar zoveel meer waard geworden is dat er een flinke overwaarde gecashed kan worden. En DAT huis erven (straks) hun kinderen. Als de laatste ouder overlijdt.
Ik heb het in mijn omgeving al meer dan eens zien gebeuren, en weet van verschillende vriendinnen dat ze hun hart vasthouden voor als het straks zover is, omdat het onderwerp eigenlijk taboe is.
ronron1212
8 jaar geleden
Bijzonder ik herken dat niet en zie dat ook niet als een gegeven.
ronron1212
8 jaar geleden
Volgens mij zijn er ook nog nooit hypotheken afgesloten die 100% aflossingsvrij zijn het gaat altijd om 65 tot 80% aflossingsvrij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik herken het ook niet in mijn omgeving, maar was me er wel van bewust dat een dergelijk risico bestaat.
@Marleen hebben we het dan over de Nederlandse of Duitse situatie waar dit vaker voorkomt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen uiteraard, de Nederlandse. Hier gaat het hele huizenbezitgebeuren volstrekt anders. Mensen kopen gemiddeld veel later een eigen huis en blijven daar veel langer wonen. Bovendien kun je van oudsher alleen maar een huis kopen met een groot deel eigen geld, en in principe niet meer dan de 75 % van de taxatiewaarde financieren.
In Nederland zijn ze gelukkig ook een stuk voorzichtiger geworden, maar zitten veel mensen nog met hypotheken die meer waren dan de aankoopwaarde van het huis, waarvan inmiddels de waarde ook nog eens niet gestegen maar gezakt is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord klopt, zowel voor België als voor Nederland. Maar ik begrijp ook de opmerkingen en met zo'n 25 jaartjes ervaring als boekhouder/fiscalist/jurist, moet ik vermelden dat zeker in 95% van de gevallen (vroeger 75%, we gaan nu dicht naar de 100%) worden hypotheken verschaft door banken die moeten voldoen aan de Bazel norm, ook qua borgstelling. Concreet zal de waarde van het huis hoger zijn dan de hypotheek als ze zonder overlijdensverzekering (men zegt: levensverzekering, maar juridisch klopt dat woord eigenlijk net niet) werken, en als dat niet zo is, dan zal er een levensverzekering geëist worden. Vroeger in België was een hypotheek ook enkel aftrekbaar als ze in combinatie met een levensverzekering werd genomen (ofwel eenmalig bij aanvang, of wel een jaarlijkse premie, meestal minder jaren dan de hypothecaire aflossing, tenzij het een gemengde overlijdens/levensverzekering, bijv. tak 21, werd). Wat heb je WEL nog: patrimoniumvennootschappen, maar deze hebben wellicht meerdere onroerende goederen. Zij ZIJN geen natuurlijke personen maar rechtspersonen dus een 'overlijdensverzekering' kan dan ook niet, maar dezen zijn meestal begenadigd genoeg. Net op dit vlak zijn er hele zware fraudeconstructies mét medewerkingen van zelfs bedrijfsrevisoren en notarissen en rechters (van koophandel) zoals het schrijnende geval op http://www.vansantkarel.be/ met zelfs een 'fictief faillissement zonder schulden' en die u en ik als normale mens niet voor mogelijk houden. Er zijn echt wel problemen zoals de beantwoorder hier stelt, zeker als het onroerend goed verhuurd werd en het volledig omgewoond werd (ook mijn ouders hadden ooit een verhuurd pand waarin een 'sociaal geval' pas na vijf jaar kon uitgezet worden en die draaide dan nog de waterkranen gewoon open voor ze vertrok met enorm veel extra schade en bijhorende waardevermindering. Altijd elk concreet geval bekijken, en eventueel advies vragen als u zich onzeker voelt. Let vooral op voor mensen die altijd absolute waarheden verkondigen echter en op alles meteen een antwoord hebben. Dat zijn oplichters...
Alleen als de erfgenamen de erfenis aanvaarden: in dat geval nemen ze alle bezittingen en schulden over.

Bij twijfel of de erfenis niet meer schuld dan bezit kost.... of de successieheffing of hypotheeklasten op korte termijn niet te dragen zijn door de erven.. kun je de erfenis beter eerst beneficiair aanvaarden. Overleg dit wel goed met de hypotheeknemer: schort niet zomaar de betaling op.