Als ik van woning ruil en de andere huurder is afgesloten van stroom en gas , ben ik dan verantwoordelijk voor de aansluitkosten?

Ga binnenkort van woning ruilen en de andere bewoner heeft een grote schuld bij de energieleverancier. Volgens de energieleverancier moet ik bijna 700 euro betalen inzake aansluitkosten. Is dit niet voor de bewoner waarvan de schuld is? Nieuw huis nieuw contract toch?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee deze kosten hoef jij niet te betalen, ze komen voor rekening van de verhuurder.
De verhuurder moet de woning gebruiksklaar opleveren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook bij woningruil? Het lijkt me dat er wel bepalingen bestaan om te voorkomen dat wanbetalers op deze manier de dans ontspringen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Woningruil is wettelijk niets anders als een andere woning huren, het verschil zit in de behandeling door de huurder zoals het opzijzetten van de wachtlijst ed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je dat wel heel zeker ik bedoel internet hoeft ook niet aanwezig te zijn
Je bent toch zelf verantwoordelijk voor aansluitingen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry mensen ik had het bij het verkeerde eind, het is inderdaad mogelijk dat een woning zonder gas, water en licht (gwl) wordt verhuurd.
Je moet je huurcontract opvragen en kijken of gwl is inbegrepen of niet.
Navragen bij de verhuurder en met het contract even bij een rechtswinkel oid langsgaan. http://www.huurwoningen.nl/info/gas-water-licht-gwl/
Je kunt wel met iemand afspeken om van woning te ruilen, maar je hebt altijd nog toestemming van de verhuurder of wooncorporatie nodig. Heb je die gekregen dan worden twee nieuwe huurcontracten opgesteld en de oude zijn daarmee beëindigd.

In dit geval zal een verhuurder geen toestemming geven om van woning te ruilen. Er zijn namelijk voorwaarden aan verbonden en een van die voorwaarden is, dat de huurder de woning in bewoonbare staat achterlaat en dit wordt zeker gecontroleerd.
Ook mag de huurder geen huurachterstand hebben of overlastgever zijn. Zoals de woning nu is, dus zonder gas en water, is hij niet bewoonbaar en wordt er dus niet geruild als het hun betreft. Je kunt dus wel aanbieden hun schuld te betalen om alles weer aangesloten te krijgen, maar ik betwijfel of een verhuurder jouw woning weer aan hen beschikbaar stelt, vanwege het feit dat ze met wanbetalers te maken hebben.
Jij bent dus niet verantwoordelijk voor hun schulden en ik zou ze ook nooit betalen!
amc