Mag een winkelier 5 cent muntjes weigeren?

Ik wil al langer een PS3 aanschaffen, en heb er genoeg geld voor. Alleen lijkt het me niet leuk om er geen moeite voor te doen. Dus ben ik bei het idee gekomen om 5 cent muntjes te sparen. En dat zodra ik 6000 muntjes heb ik een winkel binnen stap en met die 6000 5 cent muntjes dan de PS3 aanschaf. Maar mag de winkelier het dan weigeren? Aangezien 1 en 2 munten over het algemeen niet worden aangenomen, maar hoe zit het dan als ik een paar kilo aan 5 cent muntjes gebruik om te betalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bei = bij

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De euromunten, evenals de eurobankbiljetten zijn de enige betaalmiddelen die de hoedanigheid hebben van een wettig betaalmiddel. U bent echter niet verplicht om voor één betaling meer dan 50 muntstukken aan te nemen. Voor bankbiljetten geldt dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom mag de HBD dat bepalen? is dat echt wettelijk?

Andere antwoorden (5)

Officiel mag t niet geweigerd worden omdat de 5 ct muntjes nog in omloop zijn. Uit praktische reden kan hij vragen het bij een bank om te wisselen. Je kunt dit evt.zelf al doen,weet je zeker dat t aangenomen word! Heel veel succes!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Officiel= officeel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 DreamQueen. Munten zijn geen wettelijk betaalmiddel maar wanneer het er meer dan 50 zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar = meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een wettelijk betaalmiddel, maar een winkelier is niet verplicht een hele berg munten aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Munten zijn een wettelijk betaalmiddel tot 50 munten per transactie.
Het mag niet geweigerd worden, want het zijn wettige betaalmiddelen... maar ze zijn er waarschijnlijk niet blij mee, omdat banken tegenwoordig geld vragen voor het tellen van dit soort muntgeld, en het is natuurlijk teveel voor eigen gebruik als wisselgeld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn normen hoeveel muntjes een winkelier hoeft te accepteren in een betaling. Je kan dus niet zomaar verwachten dat je je PS3 meekrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag de winkelier weigeren. Kleingeld, ook wel pasmunten genoemd zijn bedoeld om kleine bedragen af te rekenen. Het schijnt dat je maximaal 49 euro per transactie met muntgeld af mag rekenen. Nog even en dan moet je bij elke winkelier kosten betalen als je contant af wil rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een winkelier is tot op zekere hoogte verplicht dit aan tenemen. In guldens was dat ooit max 40 kwartjes en in orde van grote gold het ook voor de andere muntjes al weer ik de precieze aantal niet meer maar met de euro zal het ook ongeveer zo zijn.
Maar 1 ding staat vast zo1n bedrag hoeven ze niet aan te nemen hoewel ik denk dat het wel mee waard kan zijn, omdat winkeliers hun kleingeld moeten kopen voor mer dan de waarde.
Je kunt het natuurlijk altijd bij een bank of grenswisselkantoor wisselen voor papier.