wat houd persoonlijk faiilisement in?

wat ik me afvraag, is wat het precies inhoud om faiiliet verklaard te worden in nederland als gewoon persoon, dus geen bedrijf.. en hoe gaat dat in zn werk??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Eigenlijk hetzelfde als bij een bedrijf. Je kan je schulden niet aflossen, zie het linkje voor meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aanvraag van een persoonlijk faillissement
Voordat de procedure van de aanvraag voor een persoonlijk faillissement wordt gestart zijn er natuurlijk grote problemen ontstaan. Het is mogelijk dat er schulden zijn met betrekking tot het betalen van de hypotheek of een andere lening, maar vaak is er sprake van een combinatie van schulden. Deze schulden worden allemaal geregistreerd bij het BKR, waardoor het op den duur niet meer mogelijk is om een nieuwe lening te krijgen. Vanaf dat moment kunnen de grote problemen nog groter worden. Schuldhulpverlening kan worden geweigerd en de schulden worden steeds groter. Als er geen uitweg meer is kan de schuldenaar zelf of de schuldeiser een aanvraag indienen voor een persoonlijk faillissement bij de rechtbank. Ook het Openbaar Ministerie kan een aanvraag indienen net als de rechtbank zelf op grond van de WSNP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feitelijk als je geen mogelijkheid meer hebt om je schulden te betalen. Meestal heb je dan al deurwaarders aan de deur gehad die de dingen van waarde meenemen en proberen te verkopen (auto, sierraden, dure hifi apparaten, evt. je huis), maar meestal is er al niets meer van waarde. Vervolgens wordt beslag gelegd op je salaris/uitkering en krijg je een paar jaar lang net genoeg om van rond te komen. De rest wordt gebruikt om je rekeningen en schulden te betalen. Hier (in +49) ben je dan na 7 jaar van je schulden af (inderdaad, een deel kan worden vrijgescholden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zo werkt het niet. Bij een persoonlijk faillissement blijven de schulden bestaan, ook na het afronden van het faillissement, tenzij de schuldeisers ze laten verjaren. Je lijkt het te verwarren met de WSNP, wat een bijzondere faillissementsregeling is, waar je in toegelaten moet worden. Die duurt meestal 3-5 jaar (7 jaar is echt uitzonderlijk). Ook daar geldt dat de schulden blijven bestaan, maar ze kunnen alleen niet meer opgeëist worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf ook 'kan worden vrijgescholden'. Maar blijf je bij een persoonlijk faillissement tot je dood betalen? Ik dacht juist dat je door een faillissement de mogelijkheid hebt om opnieuw te beginnen. Ik ken de WSNP niet en wellicht verschilt de situatie in +31 met die van in +49. Wat gebeurt en dan met schulden die niet meer inbaar zijn en niet opgeeist worden? Die worden dan toch 'gewoon' afgeschreven?
Allereerst moet je onderscheid maken tussen twee typen bedrijven. Je hebt bedrijven met een beperkte aansprakelijkheid: dit zijn de besloten vennootschappen (B.V.) en naamloze vennootschappen (N.V). Deze verschillen van eenmanszaken en vennootschappen onder firma (VOF) in dat bij de laatste de eigenaren persoonlijk aansprakelijk zijn voor alle schulden bij het bedrijf. Bij de BV en de NV is dat niet zo: daar kunnen de eigenaren nooit meer geld verliezen dan dat zij in het bedrijf gestopt hebben.

Dat betekent dat bij een faillissement van een VOF en een eenmanszaak ook vrijwel automatisch de eigenaren persoonlijk failliet gaan.

Dan: de procedure van een faillissement personen en bedrijven verschilt vrijwel niet (de afhandeling wel). Er zijn een aantal partijen die het faillissement aan kunnen vragen: de schuldenaar zelf, het OM, of een schuldeiser. De eisen van de faillissementswet zijn tweevoudig: allereerst moeten er meer dan één schuldeiser zijn, en de schuldenaar moet gestopt zijn met betalen. Die tweede eis stelt eigenlijk niets meer voor: rechters stellen min of meer dat het hebben van twee schuldeisers automatisch leidt tot het stoppen met betalen.

Als een faillissement uitgesproken wordt dan wordt er een curator aangesteld. Dit is een advocaat gespecialiseerd in insolventierecht die de leiding over het afhandelen van het faillissement neem. Hij werkt voor de schuldeisers en probeert zoveel mogelijk geld te krijgen uit de 'boedel'. Bij een persoon kunnen dit het huis, de auto, de spullen, enzovoorts zijn. Degene die failliet verklaard is moet hier zoveel mogelijk aan meewerken (hij heeft inlichtingenplicht). Er komt een moment dat de curator denkt dat er niets meer te halen valt. Dan eindigt het faillissement. De opbrengsten worden dan verdeeld onder de schuldeisers.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken betekent het einde van het persoonlijke faillissement niet dat de schulden weg zijn, tenzij er genoeg opbrengsten uit de boedel waren (maar dat is bijna nooit zo). De schuldeisers kunnen nog steeds achter je aankomen, en bijvoorbeeld weer beslag op je spullen of op je loon gaan leggen (zodra je die weer krijgt). Bij het failliet van een bedrijf houdt het bedrijf op met te bestaan en kunnen de schuldeisers nergens meer heen, maar personen blijven natuurlijk wel bestaan.

Om dat tegen te gaan is er een speciale faillissementsregeling genaamd de WSNP (wet schuldsanering natuurlijke personen). Maar dat is voor een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid! Het heeft dus zin aan de WSNP deel te nemen als je failliet bent, omdat je anders nooit van je schuld komt. Als je in de WSNP zit, wordt dan je inkomen (uitkering etc) in Nederland ook beheerd door een curator/advocaat totdat je schulden betaalt zijn/het schuldentraject achter de rug ligt? Ik ging er van uit, dat als je persoonlijk failliet bent, je automatisch onder WSNP valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de WSNP dan geef je inderdaad ook alles uit handen. Alleen heet het daar een bewindvoerder. Deze is vaak minder hoog opgeleid dan een curator. De vergoeding voor een bewindvoerder is ook lager dan voor een curator. In principe gaat al je inkomen naar een aparte rekening, vanuit waar je bewindvoerder een vergoeding betaalt waarmee je moet overleven. In overleg met de bewindvoerder wordt bepaald wat je daarvan precies moet betalen. De bewindvoerder legt verder de spaarpot aan. Deze wordt pas aan het eind van het WSNP-traject aan de schuldeisers verdeeld. Zoals ik al schreef: tot de WSNP moet je toegelaten worden. Het is een ander traject. De eisen zijn (losjes geformuleerd) dat je met behulp van de schuldhulpverlening van de gemeente een poging gedaan moet hebben om buiten de rechtszaal een akkoord te bereiken, dat je de schulden te goeder trouw gemaakt hebt (dus niet met opzet) en dat je gedurende de periode je inspant om zoveel mogelijk geld te verzamelen. De WSNP verschilt van een faillissement dus ook dat je bij een faillissement alleen een inlichtingenplicht hebt, maar in de WSNP heb je ook een inspanningsverplichting. De bewindvoerder kan het van je eisen dat je een fulltime baan gaat zoeken (ook al werkte je parttime voor de kinderen). Als je hier niet aan meewerkt dan word je uit de WSNP gezet en kom je in een faillissement. Het is overigens mogelijk om een faillissement om te zetten in de WSNP.
Ik heb pas een persoonlijk faillissement achter de rug. Op het moment dat je failliet bent kom je onder curatele te staan. Schuldeisers komen niet meer bij jou terecht maar bij de curator (dat is een voordeel) En mag je zelf helemaal geen financiële beslissingen meer maken (dat is het nadeel), Dat doet de curator voor je. De curator kijkt ook of je nog bezittingen hebt (deze worden in principe verkocht en de opbrengsten gaan naar de schuldeisers). Je kunt wel veel doen om het dragelijker te maken, vooral als je het faillissement al te voren ziet aankomen. Na verloop van tijd wordt het faillissement opgeheven en ben je weer handelingsbevoegd.