Heb ik recht op inkomensafhankelijkecombinatiekorting ?

Ik woon in juni 2014 samen met mijn vriendin en ze staat ingeschreven vanaf die tijd bij mij, onze dochter is geboren op 19 juni 2014, bij belastingaangifte werd mij gevraagd of ik apart of samen aangifte wilde doen, wij hebben apart gedaan en wisten niet zeker of wij fiscaal partner waren alleen bij inschrijving gba, ik heb een baan en mijn vriendin heeft wajong uitkering, volgens de voorafingevulde aangifte heb ik of wij wel recht op deze aftrekpost, klopt dit ?

8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Uw dochter is vóór 1 juli 2014 geboren. Woont dus langer dan een half jaar bij u. Normaal gesproken zou u in aanmerking komen voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De partner met het laagste inkomen krijgt de combinatiekorting. Dit inkomen uit werk moet dan meer zijn dan een kleine € 5000 per jaar.

U heeft echter pech. Als uw vriendin inkomen uit werk zou hebben gehad, zou u in aanmerking zijn gekomen voor de iack. Maar uw vriendin heeft een uitkering. Als zij daarnaast geen inkomen uit werk heeft, vervalt het recht op de combinatiekorting.

Let u erop dat u vanaf het moment van samenwonen fiscaal partners en ook toeslagpartners van elkaar geworden bent vanwege het minderjarige inwonende kind. Houdt u dat ook in de gaten wat betreft het recht op eventuele toeslagen. Het recht op toeslagen is voor u beiden vanaf 1 juli 2014 gewijzigd. Dit recht is nu gebaseerd op het jaarinkomen van beiden. U kunt een proefberekening doen om te kijken hoeveel toeslag u in de nieuwe situatie kunt krijgen. Zie bron 2.

Toegevoegd na 7 minuten:
U was in 2014 voor een gedeelte van het jaar fiscaal partners van elkaar. Er waren toen 2 opties: of kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap of niet. U heeft gekozen voor de laatste optie. Waarschijnlijk zonder fiscaal nadeel. Kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap kan voordelen hebben als er aftrekposten te verdelen zijn. Een 'slimme' verdeling kan dan fiscaal voordelig uitpakken.

U kunt overigens nog altijd uw aangifte wijzigen. Want ik neem aan dat de aangiften van uw beiden nog niet definitief zijn. Ook als 1 van de aangiften definitief is, is wijziging tav het wel of niet kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap nog mogelijk.
fisbel
8 jaar geleden
Peter13061981
8 jaar geleden
Heb defenitieve aangifte wel gehad en daarin stond dat ik 1600 terug krijg, die aftrekpost is wel berekend dus dit is onterecht dan.
Peter13061981
8 jaar geleden
Bij de aangifte moest ik wel basisgegevens invoeren van mijn vriendin, Heb wel dus defenitieve gehad vrijdag, checkt de belastingdienst niet alle gegevens
Antoni
8 jaar geleden
"U kunt een proefberekening doen om te kijken hoeveel toeslag u in de nieuwe situatie kunt krijgen. Zie bron 2." De rekenhulp staat echter in de eerstgenoemde bron, maar dat terzijde. De website zet de bronnen soms in een andere volgorde dan ze door de antwoordgever bij een antwoord worden geplaatst.
fisbel
8 jaar geleden
U heeft waarschijnlijk in uw aangifte iets verkeerd ingevuld. En waarschijnlijk heeft u de OLA gebruikt – de online aangifte. Er is in principe geen verschil. 1 keer een ja/nee vraag fout en u zit op het verkeerde spoor. De volgende vragen in het te downloaden programma 2014 passeren in uw situatie (hoeven niet synchroon te lopen met de OLA):
* Stond u een deel van 2014 ingeschreven op hetzelfde adres als uw huisgenoot – JA
* Periode waarin u op hetzelfde adres stond ingeschreven: bijv. 15-06 t/m 31-12
* Had u samen een kind – JA
* Kiest u ervoor om heel 2014 fiscaal partners te zijn – NEE Loon: u heeft inkomen uit werk. Heffingskortingen:
* Heeft u of heeft uw fisc. partner een kind dat geboren is na 2001 – JA
* Stond dit kind minstens 6 maanden op hetzelfde adres ingeschreven als u: JA
* Had u een hoger ARBEIDSinkomen dan ….. (vriendin): JA Zo ingevuld zult u zien dat in het overzicht te lezen is dat er géén recht is op de combinatiekorting. Deze korting wordt niet vermeld bij uw heffingskortingen. Conclusie:
Er zal voor u niets anders opzitten als uw aangifte opnieuw versturen. Ook al is die definitief. N.B: Definitief kan in de laatste jaren van een andere inhoud zjn als in het verleden. De computer handelt snel af naar definitief. Maar op 1 of andere manier vindt er wel controle nadien plaats. Zo zag ik een klant met een definitieve aanslag 2013 (datum mei 2014) die onlangs een gecorrigeerde definitieve aanslag kreeg. Inderdaad: terugbetalen. Er was door de klant iets niet goed ingevuld. De Belastingdienst excuseerde zich overigens voor openbreken van de definitieve aanslag.