Dividendbetaling hoe werkt dit?

Wanneer een bedrijf bekend maakt per aandeel een X bedrag uit te keren als dividend, die dan uitgekeerd wordt op datum Y.
Maar naar welke datum gaat men dan uit voor de de peildatum als bezit van deze aandelen voor de dividend uitbetaling?
Is dit op de dag van uitbetaling van het dividend of op de dag van bekendmaking van het te betalen dividend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere data van belang:

Bijvoorbeeld:
Aankondigingsdatum: 26 juli 2012.
Ex dividend datum: 8 augustus 2012.
Record date: 10 augustus 2012.
Betaalbaarstelling: 20 september 20 2012.

Op de aankondigingsdatum geeft de onderneming aan hoeveel dividend er zal worden uitgekeerd en wanneer het dividend betaalbaar zal worden gesteld.

Op de ex dividend datum zal het aandeel ex dividend noteren, vanaf die datum wordt het dus verkocht "zonder" het recht op het bedoelde dividend.

Op de "record date", wordt er nagegaan welke aandeelhouders de aandelen
in bezit hadden op het moment van ex-dividend gaan en recht hebben op het te betalen dividend. Dit is een puur administratieve handeling.

Op de de datum van de betaalbaarstelling wordt het bedrag aan dividend aan de betreffende personen beschikbaar gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Mooi antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je verwacht dat die koers vlak na de dividendbetaling sneller zou stijgen dan daarvoor, dan zou je die strategie kunnen gebruiken. Dividendbelasing is een voorheffing, en is dus gewoon te verrekenen met de werkelijk te betalen belasting bij je belastingaangifte.
SimonV
9 jaar geleden
Juist andersom:
het aandeel de dag vóór ex-dividend kopen. Dan vang je het dividend (de voorbelasting krijg je terug) en als de koers weer ingelopen is verkoop je het aandeel eventueel weer.
Bij een stabiele tot stijgende markt loop je hierbij het minste risico.
SimonV
9 jaar geleden
Op dag van ex-dividend is de koers vaak al wat opgelopen, dus het aandeel dan pas kopen levert minder op...