Hoeveel bijstand krijg ik als mijn partner verdiend?

Ik wil samen gaan wonen met mijn partner. Zij is 21 jaar oud en verdiend 1115 euro per maand. Ik verdien niks. Van dit inkomen kunnen we net aan rondkomen, dus onze vaste maandelijkse lasten(huur/verzekering/boodschappen/telefoon/internet) kunnen we er van betalen. Geld voor andere dingen hebben we dan niet, zoals kleding, reparaties aan ons huis en onvoorziene uitgaven. Het zou wel fijn zijn als je een kleine buffer zou kunnen opbouwen voor nieuwe kleding en onvoorziene uitgaven. Ik ben zelf 28 jaar oud.

Als wij ons samen inschrijven en dus een inkomen van 1115 euro per maand hebben(loon van mijn 21 jarige vriendin), hebben wij dan nog recht op een bijstandsaanvulling tot het minimumloon van 23+ omdat ik 28 jaar ben?

Toegevoegd na 1 uur:
Het loon van mijn partner is brutoloon per maand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je aan de voorwaarden voldoet, heb je misschien recht op bijstand, maar dan moet je wel uitgaan van het bruto loon van je vriendin, als dat 1115 per maand is, krijg je er zo'n 250 bij. Er wordt alleen gevraagd naar de bruto inkomens.
http://financieel.infonu.nl/geld/143502-hoogte-bijstandsuitkering-2015.html
fisbel
9 jaar geleden
@crea:
Ik neem aan dat de vriendin € 1115 netto verdient.
In de bijstand wordt altijd uitgegaan van het netto loon. De bijstandsnorm voor gehuwden of samenwonenden is per 1 januari 2015 € 1359,49 c.q. € 1372,62 (met vakantiegeld) Te lezen in de link die je meegeeft. Voor het verschil (1359,49 minus 1115) kan Poezenkind bijstand aanvragen. Informatie uit de link hierboven:
Bijstandsnorm 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd:
* een alleenstaande € 951,64 € 960,83
* een alleenstaande ouder € 951,64 € 960,83
* gehuwden, beide echtgenoten jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd €1.359,49 / €1.372,62
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea en @Fisbel het salaris is bruto, alle premies e.d. gaan nog van dit bedrag af. @TheRealdeal Ik zou heel graag willen werken. Maar als niemand mij aanneemt ondanks mijn tientallen sollicitaties die ik per maand heb ik na mijn studie helaas nog geen baan kunnen krijgen, vandaar.
ronron1212
9 jaar geleden
Je moet ook op alles solliciteren en niet alleen die bij je opleiding passen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ronron1212 Ja, dat doe ik al een half jaar lang. Denk niet dat het leuk is om werkeloos thuis te zitten en om een bijstand aan te moeten vragen. Ik wens het niemand toe. @TheRealdeal Bedankt! Ben ik zeker aan het doen. :-) Het belangrijkste is om positief te blijven, zelfs als het maar niet lukken wil. Na regen komt zonneschijn... Hoop ik!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om je inkomen aan te vullen kun je in elk geval een zorgtoeslag aanvragen. En als je huurt is er ook nog de huurtoeslag. Je zegt niet in je vraag dat je dit al hebt aangevraagd en/of gekregen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WasMaes Momenteel krijg ik al zorg- en huurtoeslag inderdaad dit heb ik al verrekend met de maandelijkse lasten.

Antwoorden (1)

Je geeft niet aan of het genoemde maandloon bruto of netto is, dus het is niet mogelijk om je te vertellen op hoeveel aanvulling jullie eventueel recht zouden hebben. Maar de netto Bijstandsnorm voor gehuwden of samenwonenden bedraagt vanaf 1 januari 2015 1372,62 euro. Dat betekent dat, als jullie beiden voldoen aan de voorwaarden om voor Bijstand in aanmerking te komen, je een aanvulling zou kunnen krijgen tot dat bedrag. Als het genoemde maandloon netto is, zouden jullie dan een aanvulling van 257,62 euro kunnen krijgen, tenzij je niet met z'n tweeën woont maar er in dezelfde woning nog andere volwassenen wonen waarmee je de woonlasten zou kunnen delen.

Je moet dan natuurlijk wel voldoen aan de voorwaarden. Je mag dus niet meer vermogen hebben dan gezamenlijk 11790 euro en je moet voldoen aan de sollicitatie- en reïntegratieverplichtingen. Daarbij heb je geen recht op Bijstand wanneer één van jullie een opleiding volgt of - zeker in het geval van je vriendin - een opleiding zou kúnnen volgen die recht geeft op studiefinanciering, en de gemeente kan besluiten om de uitkering te verlagen wanneer blijkt dat je net gestopt bent met een opleiding. Daarnaast kunnen er per gemeente nog aanvullende regels of voorwaarden zijn. Maar ook als het loon van je vriendin netto is, zitten jullie gezamenlijk onder de Bijstandsnorm en dat betekent dat je in principe - als je voldoet aan alle andere regels - in aanmerking kunt komen voor een aanvulling vanuit de Bijstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12 Hartelijk dank voor uw reactie, hier heb ik wat aan.
1115 euro is het brutoloon per maand, hier gaan de premies e.d. dus nog vanaf, volgens mij blijft er dan iets minder dan 1000 euro per maand over. Ik zal mij natuurlijk aan de verplichtingen houden, ik solliciteer nu toch al meer dan waaraan je moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen.
Betekent dit dat wij niet meer dan 11790 euro per maand aan inkomen mogen hebben of is dit ons spaargeld? Hier zitten wij namelijk ver onder.