Heb ik recht op een bijstandsuitkering als thuiswonende van 27 jaar?

Om een lang verhaal kort te maken, vanwege slechte keuzes in mijn jeugd ben ik nu gedwongen om opnieuw te beginnen. Ik ben vorig jaar aan een deeltijdstudie begonnen. Maar verder komt er 0 euro binnen, want ik heb geen uitkering en geen baan.
Ik ben me suf aan het solliciteren maar letterlijk nergens is werk te vinden, zelfs niet bij bijvoorbeeld de DAF aan de lopende band. Nergens nemen ze me aan. Ik heb niet de relevante diploma's of niet genoeg ervaring, het is altijd wel iets. Ondanks dat voor de meeste functies een IQ van 90+ al voldoende zou zijn, en dat zit bij mij wel goed.
Helaas geeft niemand me een kans, ik heb ook geen strafblad of iets dergelijks dus op die gronden kunnen ze me ook niet weigeren, anders zou ik dat nog begrijpen.

Nu is mijn vraag dus, heb ik recht op een uitkering? Ik woon nog thuis bij mijn moeder, die werkt part time als receptioniste en verdient niet veel. Net genoeg om ons te onderhouden, maar dan moeten we heel zuinig doen.

Ik ben dus 27 jaar en thuiswonend bij iemand die in de laagste belastingschaal zit. Heb ik recht op bijstand? Zo ja, hoeveel? En wat zijn mijn rechten en plichten(korte opsomming zou ik op prijs stellen)?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 49 minuten:
Het betreft trouwens de gemeente Eindhoven.

Extra aanvulling: zoals bij de eerste reactie al het geval is, ik ben niet op zoek naar carrieresuggesties.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo moeilijk is het niet, google recht op bijstand Eindhoven en zie:
https://www.eindhoven.nl/digitaalloket/digitaal-loket/Bereken-uw-recht-online.htm
Moet je wel de inkomensgegevens van je moeder en jullie vermogen bij de hand hebben. Ook al hebben jullie er volgens bereken uw recht, recht op, dan nog is de gemeente diegene die beslist.

Het beste antwoord

Uw situatie (moeder - kind) is de meest voorkomende situatie van niet-gebruik WWB, zo hoorde ik onlangs een medewerker van de Sociale Dienst zeggen. Uiteraard heeft u recht op een bijstandsinkomen. U zult zich wel moeten schikken in bepaalde regels die de gemeente u kan opleggen om in aanmerking te komen voor de bijstandsuitkering.

Zo kan het zijn dat u geacht wordt weer te gaan studeren, maar ik denk dat u daarvoor inmiddels te oud bent. Er kan ook een minimale bijdrage worden gevraagd bijvoorbeeld 3 uur papier prikken o.i.d. Eindhoven vraagt helemaal geen tegenprestatie, maar verwacht van mensen in de bijstand wel maximale inspanning om zo snel mogelijk aan een baan te komen.
fisbel
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
In de vraag staat dat mastltim een deeltijdstudie volgt.
fisbel
9 jaar geleden
Er is recht op een bijstandsuitkering indien het inkomen van mastltim lager is dan de voor hem geldende bijstandsnorm.