Wordt mijn vriend gekort op zijn bijstandsuitkering bij een teruggave inkomstenbelasting?

Ik kan geen duidelijk antwoord vinden op internet. Hij krijg een teruggave (voorlopig) van € 794. Neem aan dat hij deze moet opgeven bij de gemeente? En wordt deze teruggave gekort op zijn uitkering? Het gaat om een teruggave over 2014. Hij heeft sinds juni 2014 een bijstandsuitkering.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
fisbel
9 jaar geleden
Het hangt ervan af, waarvoor de teruggaaf is verkregen. Misschien kan je de teruggaaf toelichten. Zie ook mijn reactie op het antwoord van Bonzen hieronder.

Antwoorden (1)

Een teruggaven van de inkomstenbelasting is een eerder te veel betaalde belasting die terug gestort wordt. dit heeft geen invloed op de uitkering van je vriend omdat het geen inkomen is.

dit principe blijft gelden echter is er een uitzondering wanneer je vriend gebruik maakt van de WWB (dus een bijstandsuitkering heeft). Deze uitkering heeft als primair doel dat je niet verhongerd en je hooft boven water kunt houden. Als je een voordeeltje hebt dan dien je dit te melden en zal dit gevorderd worden door de gemeenten.

Als je het niet opgeeft en ze komen er achter dan heeft het vrijwel zeker vervelende consequenties.

(houdt er ook rekening mee dat je in de bijstand niet meer dan € 5.895 eigen vermogen (dus spaargeld e.d. mag hebben).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Artikel 31 lid 2f van de wet WWB vermeldt het volgende:
Niet tot de middelen worden gerekend:
vergoedingen en tegemoetkomingen, waaronder begrepen de tegemoetkoming ontvangen op grond van het Tijdelijk besluit tegemoetkoming buitengewone uitgaven, voor, alsmede de vermindering of teruggave van, loonbelasting of inkomstenbelasting en van premies volksverzekeringen op grond van kosten die niet tot de algemeen noodzakelijke bestaanskosten behoren, tenzij voor deze kosten bijstand wordt verleend;
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20werk%20en%20bijstand/31.html Het is hier niet duidelijk waarvoor de teruggaaf is gegeven.
ALS de teruggaaf is gegeven vanwege aftrek specifieke zorgkosten wordt de teruggaaf niet verrekend met de WWB-uitkering van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JA, precies wat fisbel zegt. daar heb ik niks aan toe te voegen.