Waarom moet ik betalen bij de BKR voor informatie die over mij gaat?

Ik ben reeds afgewezen voor een telefoonabonnement en nu sta ik blijkbaar bij de BKR geregistreerd zonder dat ik hier ook maar iets van af weet, en nu moet ik voor informatie hierover betalen? Hoe zit dit en waarom is deze informatie niet gewoon toegankelijk ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst: al sinds januari 2011 wordt de informatie over 'probleembetalers' van telecomabonnementen niet meer bij BKR bijgehouden.

"Omdat telecomproviders niet bij BKR zijn aangesloten, kunnen zij dit niet bij BKR doen. Zij raadplegen uw gegevens bij Preventel. Dit is een samenwerkingsverband tussen aanbieders van telecommunicatiediensten. Meer informatie hierover vindt u op www.preventel.nl."

Bij Preventel zijn aangesloten: KPN B.V.; Telfort B.V.; Vodafone Libertel B.V. hollandsnieuwe; T-Mobile Netherlands B.V.; Ben B.V.; Yes Telecom Netherlands B.V.; Online en Tele2.

"De stichting Preventel voert een registratie van personen en bedrijven die bij een of meerdere deelnemers een openstaande vordering hebben. De stichting Preventel is uitsluitend een informatieverstrekker."

Kennelijk heb je een schuld bij een van de voornoemde telecomproviders en is dit de reden dat je geen abonnement kunt afsluiten bij een andere.

Als je wilt weten of je geregisteerd staat bij Preventel, kun je een brief met verzoek om informatie sturen naar stichting Preventel. Postbus 744, 7400 AS Deventer onder vermelding van naam en voorletter(s), geboortedatum en postadres. Op de site is niet vermeld dat aan de opvraag van informatie kosten zijn verbonden.

Allerlei andere schulden staan wel bij BKR geregistreerd. BKR hoeft geen bericht aan je te sturen op het moment dat je bij hen geregistreerd staat. Het zijn de bedrijven waar je een schuld hebt, die je bij BKR kunnen aanmelden, als ze met BKR samenwerken. Dit zal in de algemene voorwaarden staan, die je kunt lezen voordat je een transactie met zo'n bedrijf aangaat.

Dat je bij het BKR moet betalen voor informatie vind ik niet vreemd, net zo min als het feit dat je bij de gemeente moet betalen voor een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie met informatie over jezelf. Bij het BKR (, de gemeente, enz.) werken mensen die ook betaald moeten worden.
Computoon