Mag een bedrijf weigeren info te geven terwijl er een machtiging is?

Stel, ik machtig bedrijf A om bij bedrijf B info van mij op te vragen. Mag bedrijf B dan weigeren deze info te geven aan bedrijf A, zodat ik alsnog verplicht wordt deze info zelf op te vragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

In de wet (wbp) staat dat organisaties jouw gegevens mogen en kunnen doorgeven aan anderen als jij daarvoor toestemming hebt gegeven. Je moet de toestemming heel duidelijk omschrijven en ook wat de gevolgen zijn (zie de link).

Er staat dus mogen en kunnen. Er staat niet dat ze het verplicht zijn. Ze mogen het dus weigeren, zeker als jouw toestemming niet duidelijk genoeg is en zij daardoor misschien problemen kunnen krijgen.