Is de ingeschreven bewoner ook verantwoordelijk voor de vaste lasten en hypotheek aflossing na de scheiding?

Na de scheiding is Partner 1 vertrokken en ingeschreven op een ander adres. Partner 2 blijft wonen en ingeschreven. Echter deze verzuimd af te lossen en te betalen voor de vaste lasten. Is Partner 1 dan compleet verantwoordelijk of mag Partner 2 rechtsmatig verantwoordelijk gesteld worden. Zo ja, kan dit met terugwerkende kracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Als je ergens woont moet je daarvoor betalen.
De conclusie lijkt me duidelijk.
Partner 2 betaalt voor de huur en voor een aandeel in de andere lasten. Wat zullen we nu hebben?
ronron1212
9 jaar geleden
je bent gescheiden officieel?
Als dat zo is dan is er een echtscheidingsconvenant hierin zijn de afspraken vastgelegd hoe jullie omgaan met de schulden en bezittingen.

Antwoorden (1)

Het gaat er in deze vraag om:
1) Van wie is het huis? Partner 1? Partner 2? Of beide?
2) Wie heeft/hebben de hypotheek acte ondertekend?
3) Is het huwelijk al dan niet onder huwelijkse voorwaarden gesloten.
4) Wat is afgesproken bij scheiding.
Verantwoordelijkheid aantonen zal lastig zijn.

Beter kun je je afvragen hoe je hier beiden zo goed mogelijk uit komt.
Het huis vertegenwoordigt een waarde, stel 100.000,=
Hierop rust een hypotheek stel 75.000,=

Er van uitgaande dat je mede eigenaar en mede ondertekenaar bent:

optie 1:
Bij verkoop zou je dus de hypotheek kunnen aflossen en 25.000,= overhouden. Partner 2 moet ook verhuizen. Beide partners vedelen de 25.000,= al naar gelang aandeel in eigendom of zo.

optie 2:
Als partner 2 blijft wonen en netjes de hypotheek betaald, zal de bank niet in actie komen. Partner 1 zal dan mogelijk naar de rechter moeten om zijn rechtmatig deel van die 25.000,= op te eisen. De advocaatkosten kunnen hierbij danig uit de hand lopen, zodat de 25.000,= opgaat aan advocaten.

optie 3:
Partner 2 blijft wonen en betaalt geen hypotheeklasten. De bank probeert de lasten bij partner 1 te verhalen, mogelijk mede ondertekenaar van de hypotheek acte. Als ze ook hier nul op request krijgt zal ze uiteindelijk gaan executeren en wordt het huis op de veiling verkocht. In de tussentijd, en dat kan best lang duren, loopt de hypotheek hoofdsom elke maand op. Omdat woningen op de veiling niet veel opbrengen blijven beide partners achter met een restschuld en geen huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een variant op optie 1 is wanneer partner 1 zijn belang officieel aan partner 2 verkoopt. Na onderhandeling over welk deel van de 25.000 partner 1 krijgt worden eigendomsactie en hypotheekacte door de notaris op naam van partner 2 gezet en ontvangt partner 1 zijn deel contant op zijn rekening. Hiertoe moet partner 2 natuurlijk wel in staat zijn, na alle wanbetaling, om zijn hypotheek te verhogen met het bedrag van partner1's aandeel. In deze onderhandeling staat partner 2 relatief zwak, maar ik kan me voorstellen dat er een prijs is die partner 1 kan en wil betalen om volledig eigenaar te worden. In dit geval zou ik, als ik partner 1 was, niet te hebberig zijn en akkoord gaan met elk redelijk bod. Nul EURO is beter dan restschuld.
ronron1212
9 jaar geleden
Verdeling gaat via wettelijk afspraken en heeft niets met zwak staan te maken. Getrouwdzonder huwelijksvoorwaarden is gewoon delen of verkopen.