Is de WOZ waarde vrij opvraagbaar, ook al ben je niet de eigenaar van de desbetreffende woning?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Uitzonderingsgewijs kan dat maar dan moet sprake zijn van een 'gerechtvaardigd belang':

"De WOZ-waarde is in beginsel niet openbaar. Toch is het in beperkte mate mogelijk om de WOZ-waarde van andere woningen of panden op te vragen. Dit kan wanneer de aanvrager een gerechtvaardigd belang heeft. In de Instructie gerechtvaardigd belang is uitgewerkt wanneer u hiervoor in aanmerking komt.

In de aanvraag moet u aangeven van welke woningen of panden u de WOZ-waarde wilt weten. De gemeente moet uw verzoek afwegen tegen het privacybelang van de eigenaar van die woning of dat pand. Deze afweging vindt plaats op basis van bovengenoemde instructie."

Bij het Kadaster kun je wel de verkoopprijzen opvragen van vergelijkbare woningen die rond de WOZ-waardepeildatum zijn verkocht ("Koopsominformatie") ALS er in de
afgelopen 5 jaar woningen in de omgeving zijn verkocht. Die verkoopprijzen zouden een indicatie moeten geven van de WOZ-waarde op de aanslag van de gemeente.
Computoon
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Dus dit kllopt niet? http://www.vastgoedmarkt.nl/opinie/actualiteiten-woz/woz-waarden-woningen-vanaf-2014-openbaar
Computoon
9 jaar geleden
Heb nog een aantal bronnen geraadpleegd: nee, blijkt nog niet in werking te zijn. De wet is er wel maar het in werking treden moet nog gebeuren. Overigens suggereert de kop van het artikel in je link al meer dan de auteur in zijn artikel schrijft. Schrijver Gieskes houdt een slag om de arm: "Deze Wet tot wijziging van de Wet waardering onroerende zaken voor een verruiming van de openbaarheid van de WOZ-waarde en enkele technische aanpassingen van 28 maart 2013 (Stb. 2013, 129) is mogelijk per 1 juli 2014 van kracht." Het artikel dateert van 06-08-2013. In een van de reacties onder het artikel stelt Gieskes (een jaar later, op 12-08-2014) o.a.: "Zodra voldoende gemeenten zijn aangesloten en daarmee van een belangrijk deel van de woningen in Nederland de actuele WOZ-waarde beschikbaar is in de Landelijke Voorziening WOZ en ook aan andere randvoorwaarden is voldaan, kan de Wet van 28 maart 2013 (Stb. 2013, 129) in werking treden. Dan is daarmee de openbaarheid van de WOZ-waarde van woningen een feit. " "Kan de wet in werking treden"... het lijkt erop dat het koninklijk besluit dat daartoe verplicht is dus nog niet is gekomen. Raadpleeg je het Staatsblad (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-129.html) dan staat er als laatste bepaling: "De artikelen van deze wet treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld. "
Computoon
9 jaar geleden
In een FAQ-lijst van een gemeente is dit te lezen: "20. Zijn de WOZ-waarden voor woningen in 2014 al openbaar?
De staatssecretaris van Financiën heeft aangekondigd dat de WOZ-waarden van woningen in de toekomst openbaar zullen worden. Met een openbare WOZ-waarde kunnen belanghebbenden de WOZ-waarde van zelfgekozen referentiepanden opvragen. De Wet WOZ moet hiervoor worden gewijzigd. Het voorstel voor wetswijziging wordt met het oog op de privacy-aspecten voorgelegd aan het College bescherming persoonsgegevens. In 2014 zijn de WOZ-waarden van woningen daarom nog niet openbaar." Bron: http://www.hoogeveen.nl/Wonen_en_Omgeving/Belastingen/Taxatie/Veel_gestelde_vragen#vraag20
Die pagina is voor het laatst gewijzigd op 31-10-2014. Deze FAQ spreekt van een 'wetswijziging'. Dat lijkt me (gezien de info in het Staatsblad) niet correct omdat de wet zelf er al is. Echt helder wordt het zo natuurlijk niet.
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik raakte zelf het spoor wat bijster of de WOZ-waarden nu wel of niet openbaar waren.
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon en simonv bedankt voor uw input!