Indien geen WIA na 2 jaar ziektewet, welke uitkering volgt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
ronron1212
9 jaar geleden
wel of niet arbeidsgeschikt?
Computoon
9 jaar geleden
Als je geen WIA krijgt na 2 jaar Zw zal het loonverlies minder dan 35 procent zijn en dan ben je volgens het UWV niet arbeidsongeschikt in dse zin van de WIA.

Antwoorden (1)

Als aan alle voorwaarden voldaan de bijatand. Dat is het vangnet voor mensen zonder inkomen die op geen enkele andere uitkering recht hebben.

Toegevoegd na 1 dag:
(Waarschijnlijk) theoretisch is een WW-uitkering mogelijk.
Om daar recht op te kunnen hebben moet je een arbeidsverleden hebben dat lang genoeg is. Zo moet je minimaal 26 weken hebben gewerkt gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos werd en die terugkijkperiode wordt verlengd met de duur van de ziekte. Stel dat je een arbeidsverleden als werknemer hebt.

Als je zo'n uitkering aanvraagt (omdat je geen baan hebt), moet je ook aan allerlei regels voldoen: inschrijven bij het UWV, solliciteren, controles van het UWV op sollicitatieactiviteiten, passende arbeid aanvaarden (na een jaar werkloosheid is alles passend volgens de normen van het UWV), enz.
Hier vermoed ik echter dat problemen kunnen ontstaan. Want als je 2 jaar ZW hebt gehad maar aansluitend geen WIA-uitkering krijgt, betekent dit dat je naar het oordeel van UWV minder dan 35% arbeidsongeschikt bent. Zelf kun je dit echter anders ervaren.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er geen WW meer mogelijk na Ziektewet tegenwoordig? Dat was toen ik in de ZW zat, bij goedkeuring (toen voor WAO) kwam je eerst in de WW terecht. Maar goed, toen was de ZW ook nog één jaar en had je ook veel sneller (en langer) recht op WW. Is dat ook veranderd nu, dat eventuele WW-rechten vervallen na twee jaar ziekte?
Computoon
9 jaar geleden
Ww is mogelijk als er arbeidsverleden zou zijn maar als je twee jaar loondoorbetaling bij ziekte hebt gehad of 2 jaar Zw-uitkering voldoe je niet meer aan de wekeneis voor de ww (die wordt bij ziekte verlengd tot max. 78 weken. Daarnaast moet je voor het kunnen krijgen van ww beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en dat ben je bij langdurige ziekte (nog ziek na 2 jaar) niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat laatste is precies het kromme van hoe dat een jaar of tien geleden, toen ik hiermee te maken had, werkte. De ziektewet duurde toen maar één jaar, en ik was volledig goedgekeurd voor de WAO terwijl ik nog steeds arbeidsongeschikt was. (Ook totaal niet begeleid tijdens ZW trouwens, verzekeringsarts schreef alleen steeds op dat ik nog niet hersteld was en dat was het.) Ik ging in bezwaar tegen de afwijzing van de WAO, en moest tegelijk WW aanvragen waar ik dan nog een half jaar recht op had. Bij de WW-aanvraag moest ik invullen of ik volledig beschikbaar was voor de arbeidsmarkt. Dat was ik niet; uitzendbureaus wilden mij niet eens inschrijven omdat ze al zeker wisten dat ze mij toch niet konden bemiddelen. Volgens een medewerker van het CWI moest ik toch invullen dat ik beschikbaar was, anders zou ik geen WW krijgen. Ik vond dit heel vreemd en het voelde heel verkeerd om zelfs op schrift te liegen en te verklaren dat ik beschikbaar was, terwijl ik dat overduidelijk niet was. "Iedereen doet dat zo hoor, anders zou je niet in bezwaar kunnen gaan", was de reactie bij het CWI. Dat was inderdaad heel vreemd. Maar de eisen voor de WW zijn behoorlijk veranderd, ik had bijvoorbeeld na een half jaar werken nog recht op een half jaar WW. WW loopt nu ook een bepaalde periode door als je ziek bent, dus dat is ook totaal anders dan destijds. En de regels voor WW ná ziekte blijkbaar ook. Als je inderdaad nog ziek bent dan is dat niet onlogisch, maar bij iemand die wél zo ver hersteld is dat hij weer kan en wil solliciteren, is het wel een behoorlijk diepe val om meteen in de Bijstand te komen. Maar dat is helaas toch een val die veel mensen maken tegenwoordig, als je ziet hoe enorm veel korter de WW is geworden.
Computoon
9 jaar geleden
Voor de volledigheid: op het moment dat een werkloze werknemer met WW-uitkering 13 weken ziek is, houdt zijn WW-uitkering op en neemt de Ziektewet het over, zo lang als hij ziek is maar maximaal 2 jaar. De voormalig zieke werkloze werknemer kan daarna (opnieuw) WW aanvragen waarbij mogelijk nog recht bestaat op de 'niet-opgebruikte' uitkeringsduur van de WW. In zoverre was mijn reactie dus fout: WW-rechten vervallen NIET automatisch na een Ziektewetuitkering. De maximumduur van een WW-uitkering is nu nog gemaximeerd op 38 maanden. Het punt is echter, dat de werknemer wel beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt, om een WW-uitkering te kunnen krijgen. Er is sprake van sollicitatieplicht, enz. Als de ex-werknemer na 2 jaar ziekte echter nog niet in die mate opgeknapt is dat hij in staat is te gaan werken, te solliciteren enz. maar gelijktijdig volgens het UWV onvoldoende arbeidsongeschikt is voor een van de WIA-uitkeringen (namelijk: minder dan 35% arbeidsongeschikt is) dan ziet het er financieel somber uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar recht op WW bestaat dan alleen (misschien) als iemand vanuit de WW ziek is geworden, begrijp ik dat goed? Dus als iemand tijdens het werk is uitgevallen en twee jaar ziek is, zijn eventuele WW-rechten al vervallen? Er is zoveel gewijzigd in die wetgeving de laatste jaren, om eerlijk te zijn heb ik me daar sinds de komst van de WIA niet meer in verdiept. Ik vind het behoorlijk ingewikkelder geworden: verschil IVA en WGA is natuurlijk duidelijk, maar die verschillende typen uitkeringen binnen de WGA zijn echt een beetje abracadabra voor mij.
Computoon
9 jaar geleden
De zieke werkloze werknemer was een voorbeeld. Het mogelijke recht op WW-uitkering hangt (naast het beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt) af van de vraag of iemand in het 'werkzame leven' voldoende WW-recht had opgebouwd. Natuurlijk zijn er meer regels. Voorbeeld: recht van school begint iemand als uitzendkracht. In de loop van de vijfde werkmaand wordt die persoon 100% ziek waardoor hij moet stoppen met werken. Hij is werkloos en langdurig ziek. Max. 2 jaar ontvangt hij een uitkering van de Ziektewet (omdat voor werknemers bij o.m. uitzendbureaus bijzondere regels gelden). Die persoon voldoet niet aan de wekeneis van de WW. Die wekeneis houdt in dat iemand in de periode van 36 weken onmiddellijk voorafgaande aan de werkloosheid in minstens 26 kalenderweken als werknemer moet hebben gewerkt. En dat heeft deze persoon niet gedaan bij het uitzendbureau. Dus na die jaren Ziektewet kan er ook geen recht op een WW-uitkering zijn. Ander voorbeeld: iemand van 25 jaar werkt vijf jaar voor een "gewone" werkgever. Het is zijn eerste werkgever. Aan het begin van het 6e jaar wordt hij 100% ziek en hij blijft dit ook het jaar daarop. In die twee jaar moet de werkgever alles doen om 'm weer aan het werk te krijgen en ook zijn loon blijven doorbetalen. Deze persoon belandt dus niet in de Ziektewet gedurende die periode (daarna overigens ook niet).
Aan het eind van die tweejaarstermijn blijkt (bijv.) dat hij volgens het UWV minder dan 35% arbeidsongeschikt is en hij heeft daarom geen recht op een WGA-uitkering. (Die 35% is de grens). De werkgever wil echter het loon niet langer doorbetalen, vraagt ontbinding van de arbeidsovereenkomst aan en de rechter gaat hiermee akkoord. Deze persoon heeft wel WW-recht opgebouwd. Hij voldoet namelijk aan de wekeneis van de WW. Bij ziekte wordt die terugkijkperiode van 36 weken van de wekeneis verlengd met de periode dat iemand ziek is, in dit voorbeeld twee jaar. De persoon in mijn voorbeeld heeft minstens 26 weken gewerkt in die periode.
Hij voldoet ook aan de jareneis van de WW voor de langere uitkering. Als ik het goed heb uitgerekend, heeft deze persoon een WW-recht van totaal 6 maanden (Voor ieder jaar een maand), als aan alle verdere voorwaarden wordt voldaan. Hoe men de hoogte van de uitkering gaat uitrekenen in deze situatie weet ik niet maar het UWV ongetwijfeld wel :-) Het is er allemaal steeds moeilijker op geworden met steeds strengere voorschriften en korter durende uitkeringen.