Mag een winkel geld in rekening brengen voor contante betalingen?

Vroeger moest je nog wel eens transactiekosten betalen als je wilde pinnen in een winkel, maar stel dat een winkelier pin/creditcard betalingen juist wilt stimuleren, mag deze dan extra kosten in rekening brengen bij contante betalingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Nee contant geld is de waarde die je moet betalen. Hij zou wel korting kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij ook onredelijk, ik vraag mij af of dit wettelijk gezien mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het wel logisch. Bij de NS is dit al jaren. koop je je kaartje bij de automaat, betaal je de gewone prijs, vraag je erom bij het loket dan betaal je extra. De verkoper heeft dan extra kosten.
ronron1212
9 jaar geleden
Pinnen kost tegenwoordige minder dan vroeger en er is geen contant geld in huis dat is veiliger albertjan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, vast wel; ze kunnen ' aanvaarden van een contante betaling' vast wel als een ' extra service' in hun voorwaarden opnemen. Maar het is een idioot idee dat klanten zal wegjagen. Uiteindelijk schieten ze zichzelf in hun voet.

Het beste antwoord

Ja.

"Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?

Met een wettig betaalmiddel kunt u goederen of diensten betalen. Bijvoorbeeld met geld (biljetten en munten), een chipknip of pinpas. Maar de wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier moet wel duidelijk aangeven als u bepaalde betaalmiddelen niet kunt gebruiken.

Contant geld weigeren

Dat een winkelier bepaalde munten of biljetten kan weigeren is niet wettelijk geregeld. De winkelier bepaalt dit zelf. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers. 2 voorbeelden:
Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100 voor de veiligheid.
Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het bedrag wordt afgerond.

(...)
Extra kosten bij contant betalen

Soms worden extra kosten berekend als u met contant geld wilt betalen. Zo kan uw werkgever bepalen dat u in de kantine alleen met een chipknip of pinpas kunt betalen. Als u dan toch met contant geld betaalt, mag uw werkgever strafkosten opleggen. Uw werkgever moet dit dan wel van tevoren aangeven.

(...)"
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron +1

Andere antwoorden (2)

Ja hij mag dat doen maar dient het wel aan te geven. De afhandeling van contant geld is duur voor de winkelier, geld wegbrengen of op laten halen, bij de bank worden kosten gerekend, tijd om te tellen, gevaar voor overvallen en zo zijn er meer redenen. De belangrijkste is de toch wel hoge kosten om contant geld richting de bank te krijgen en op je rekening gestort te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Die kosten waren vroeger hoog nu is dt niet duur meer
Een winkel mag niet vragen om extra geld omdat ik contant wil betalen.

Contant geld is een wettig betaalmiddel. Een winkel mag ook niet weigeren wanneer ik in kleine muntjes wil betalen. Dat is wel heel vervelend, maar niet verboden. Wel mogen ze aangeven dat ze bepaalde briefjes niet accepteren( " hier hebben we niet van terug" ) . Ook mogen ze bepaalde kassa's alleen voor pin-betalingen open hebben, als dat daarboven aangegeven staat.
Niet alles is om te rekenen in tijd-is-geld.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Winkels mogen wel degelijk bepaalde coupures weigeren als dit aangegeven staat bij de kassa, ook kleingeld. Maar wat ik mij dus afvraag is of ze wettelijk gezien contant geld geheel mogen verbieden of hier eventueel een vergoeding voor mogen vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb wel gevonden dat een winkelier niet verplicht is om meer dan 50 munten per betaling te accepteren, maar verder kan ik er niet veel over vinden. Article 11: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1998:139:0001:0005:EN:PDF
Computoon
9 jaar geleden
Winkels mogen betaling met contant geld verbieden (als ze dit duidelijk kenbaar hebben gemaakt, zodat de klant dit vooraf al weet.) Als een supermarkt bijv. alleen pinkassa's zou hebben, dan kun je als klant niet eisen dat je met contant geld kunt betalen. De eigenaar van de winkel bepaalt wat als betaalmiddel wordt geaccepteerd. Je kunt bijv. ook niet contant je belastingaanslag betalen op het belastingkantoor. (Technisch zou het kunnen, maar men doet het niet.)