Is het mogelijk om belastinggeld terug te vragen als je bij iemand in woont zonder in te schrijven ?

Bij iemand anders in wonen zonder dat je inschreven staat en dan belastinggeld terug vragen en alleen je postadres voor de brieven te vermelden aan de belastingdienst

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af wat je bedoelt met "belastinggeld terugvragen". Als je bedoelt dat je aftrekposten hebt bij de inkomstenbelasting en je wilt die opvoeren, dan kan dat. De Belastingdienst wil voor de inkomstenbelasting je inkomsten en eventueel vermogen en aftrekposten weten. Ergens wonen zonder dat je daar staat ingeschreven mág niet, maar als je rekeninginformatie klopt, dan kun je een eventuele teruggave gewoon krijgen. Over het niet doorgeven van je werkelijke adres gaat de gemeente, niet de Belastingdienst. Ik denk wel dat ze brieven sturen naar het adres zoals dat in de GBA staat.

Als je bedoelt dat je kwijtschelding wilt aanvragen van de gemeentelijke belastingen voor een adres waar je niet staat ingeschreven: dat kan niet. Eventueel wel voor het adres waar je níet staat ingeschreven (als je voldoet aan alle voorwaarden) maar ik neem aan dat de gemeente daar wél een punt van maakt als ze er achter komen dat je daar niet daadwerkelijk woont.

Als je het ontvangen van toeslagen van de Belastingdienst bedoelt, wordt het al iets moeilijker. Huurtoeslag kun je uiteraard niet krijgen voor een woning waar je niet ingeschreven staat. En vraag je huurtoeslag aan voor een woning waar je niet woont, dan is dat fraude. Het bedrag zal worden teruggevorderd als dit bekend wordt.

Zorgtoeslag is dan niet gekoppeld aan je adres, maar als jij toeslagpartner zou zijn van iemand waar jij nu woont maar je schrijft je niet op dat adres en geeft dat niet door, dan is dat uiteraard fraude. Als jij of de persoon bij wie je woont meer zorgtoeslag krijgt dan toegekend zou zijn als bekend was dat jullie toeslagpartners waren, is dat uiteraard fraude en zal het teveel betaalde bedrag teruggevorderd worden als dat bekend wordt. En als jij toeslagpartner bent van degene waar je staat ingeschreven maar je woont daar niet daadwerkelijk, dan kan het zijn dat die persoon niet of minder toeslag krijgt (zowel huur- als zorg-) vanwege jouw inkomsten. Als je dan niet daadwerkelijk bijdraagt aan het huishouden, kan die persoon in financiële nood komen.

Ik ga er trouwens wel van uit dat de Belastingdienst brieven stuurt naar het adres uit de gemeentelijke basisadministratie. Het is dus de vraag of jij je post dan wel ontvangt. En geef je een p/a door, dan zal dat wel wat alarmbellen doen rinkelen. Al met al is het handiger je gewoon aan de wet te houden en je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk verblijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Post van de belasting gaat naar ander adres, me tante heeft geen huursubsidie. gemeentehuis zei dat r niks gaat gebeuren als ik.me inschreef bij deze bewoner(familie) maar als ze werkloos word wel