Hoe is de valutamarkt ontstaan?

Ik vroeg me af hoe het ooit begonnen is met invoering van meerdere munten.
Waarom is dit gedaan? Ging het met moeite? Hoe verhandelde je vroeger munten/hoe wist je wat de waardes waren, dus wat een goede ruil was? Ik heb hier weinig over kunnen vinden op internet. Hebben jullie misschien een goede link, zelf deze kennis, of kunnen jullie een boek aanraden? Laat het alsjeblieft weten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
SimonV
9 jaar geleden
Zie ook:
http://www.online-forex-strategy.com/nl/2011/08/de-geschiedenis-van-de-valutahandel/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=HXsyFbgQi1g
vanaf 3:50 het antwoord op je vraag, blijf je langer kijken dan kom je veel meer te weten hoe ons geld/schuld systeem in elkaar zit.
(er zijn meerdere delen)

Antwoorden (1)

Ik geef hier een gedeeltelijk antwoord, nl op het ontstaan van munten en verschillende valuta, want simonV gaat al in op de situatie van de laatste eeuw.

Munten zijn op vrij natuurlijke wijze ontstaan.

In de vroegste tijden was er ruilhandel. Ik ruilde mijn koe tegen 30 kippen van jou, dat werk. Maar directe ruilhandel heeft een aantal nadelen.

Bijvoorbeeld. Stel ik heb kippen en ik wil jouw koe. Maar jij wil geen kippen, jij wilt graan. Buurman stevens heeft dan wel graan, maar wil daar ook geen kippen voor, hìj wil geiten. Nu moet ik dus eerst mijn kippen tegen geiten ruilen, dan tegen graan, en dàn tegen koeien. En bij iedere transactie moet ik eindeloos onderhandelen over hoeveel alles ten opzichte van elkaar waard is. En misschien wil iemand in de keten wel iets dat helemaal niet te krijgen is in dat seizoen.

Daarom ging men er toe over om goud als tussenmiddel te gebruiken. Ik ruil mijn kippen bij iemand die ze wil, en krijg daar goud voor. Met dat goud kan ik direct naar de buurman en koeien kopen. Juist omdat de waarde van goud relatief vast staat (stond) is dat mogelijk. Veel makkelijker dus.

De volgende stap is geweest dat iemand bedacht: "zou het niet handig zijn om klompjes goud in standaardgewichten te hebben, dat bespaart het eindeloze afwegen op goudschaaltjes". Er zijn ook echt archeologische vondsten van dat stadium: staafjes goud ergens die ongeveer een eeuw ouder zijn dan de eerste munten in dat gebied (ergens in griekenland).

En vanaf daar is het maar een kleine stap geweest om er een stempel op te zetten om valse gewichten en dergelijke tegen te gaan. Een stempel dat zegt: ‘dit is een eerlijk stuk goud, dit is niet door een knoeier gemaakt, want het stempel van de heerser van dit gebied staat er op’. Ieder gebied deed dat, en zo had je al snel allerlei valuta.

Gedurende vele eeuwen is het gewicht van het goud -de zogenaamde gouden standaard- bepalend geweest voor de waarde ervan. Immers, of je nou een denari of een goudgulden hebt, het gaat om de hoeveelheid goud (of ander waardevol metaal) erin, en dus is die waarde relatief makkelijk vast te stellen tussen verschillende munten.

Die goudstandaard werd om verschillende redenen losgelaten aan het begin van de 20e eeuw, zie hiervoor verder het antwoord van SimonV.

Toegevoegd na 1 uur:
(Helaas is het antwoord van SimonV intussen verwijderd...)
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
'k Heb mijn antwoord verwijderd omdat ik eigenlijk geen goed antwoord gaf op de vraag van de invoering van meerdere munten (Mark, gulden, pond etc.).
In 1400 werd al met de gulden en frank betaald, was er toen al een valutamarkt of werd de waarde alleen bepaald door het goudgewicht?
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, ik ben ook zeker geen expert. Wat hieronder staat is daarom speculatie. Als de waarde van een munt vooral afhankelijk is van de hoeveelheid kostbaar metaal, lijkt me dat dat een valutamarkt in de moderne zin van het woord onmogelijk maakt, immers de onderlinge waarde van verschillende munten zou dan relatief vast staan, tenminste zolang de munt niet van samenstelling verandert. Je zou dan dus in principe vaste wisselkoersen hebben. Maar die samenstelling van munten zal nog wel eens veranderd zijn neem ik aan: een koninkrijk dat zo verarmd was dat ze gedwongen waren het goudgehalte in hun munten (al dan niet 'stiekem') te verlagen, of koper te gebruiken in plaats van goud. Zulke munten zullen dan natuurlijk minder waard zijn geweest dan eerdere gouden edities van dezelfde munt. Ook betekent het niet automatisch dat een munt altijd evenveel 'abstracte' waarde had: immers kan de waarde van goud zèlf veranderen, door bv. de vondst van een enorme nieuwe goudbron.
Reddie
9 jaar geleden
Plus voor dit antwoord, hoewel goudklompjes zijn voorafgegaan door schelpjes en/of andere waardevolle/begerenswaardige voorwerpjes.
Maar de essentie is zeer goed beeldend beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ De gulden is lang van echt goud (en later zilver) geweest, tot 1967.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_gulden Pas toen de gouden standaard verlaten werd, werd de waarde van de munt losgekoppeld van goud, maar ook daarvoor was er al geldcreatie en dat maakt het lastig om de echte waarde te bepalen. Er was/is niet voor niks "af een toe" een crisis. Er nu nog steeds een wisselkoers met goud.
tinus1969
9 jaar geleden
Het antwoord hierboven bevat veel goede eleenten, maar bevat twee belangrijke fouten
1. Geld kwam niet in de plaats van ruilhandel. Ruilhandel is namelijk altijd een marginaal fenomeen geweest. Boeren handelden niet met elkaar; ze hadden schuld, die schuld werd omgerekend naar een standaard (vaak graan, ook zout = salaris) en werd op die manier bijgehouden en verrekend. Daarom is het schrift (bedoeld om schulden bijhouden) ouder dan geld: Geld is ook pas verrassend laat in de geschiedenis uitgevonden (circa 500 BC, dus circa 8000 jaar na de landbouw en 3000 jaar na het ontstaan van de eerste grote koninkrijken).
2. Geld is niet uitgevonden door handelaars, maar door koningen om belastingheffing en het betalen van soldij aan soldaten te vergemakkelijken. Goud/zilver waren daarvoor handzamer dan graan. Elke koning had natuuijk zijn eigen munten. Toegevoegd na 3 minuten:
Zie lin en t wat warrige maar razendinteressante boek van David Graeber Toegevoegd na 17 minuten:
Bij ruilhandel is sprake van 'gelijk oversteken'. Ik ruil NU een koe voor 30 kippen.
Bij schuldvorming (reciprociteit) geef je NU een koe, met de verwachting dat je LATER iets terugkrijgt, wat je op dat moment nodig hebt -dat kunnen kippen zijn, of een varken, of brandhout, of een zeis, of wat dan ook. Zulke schulden werden in complexe gemeenschappen dus omgerekend naar een universele standaard zoals graan of zout, in kleine dorpen werden ze gewoon onthouden. Wie wel die koe aannam, maar later weigerde met een varken of brandhout aan te komen als dat nodig was, werd verstoten. Bronnen:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Debt:_The_First_5000_Years
kierkegaard47
9 jaar geleden
Hoi, Bedankt voor deze aanvullingen, zo leer ik ook weer wat!