Kan ik belasting teruvragen van mijn vakantiebaan?

Al 2 jaar heb ik een bijbaan van 12 u in de week bij een supermarkt, afgelopen vakantie heb ik op mijn stageadres vakantiewerk gedaan, alleen is er volgens mij veel te veel belasting ingehouden, mijn vraag is kan ik wat terugvragen? Bij mijn normale bijbaantje is de heffingskorting van toepassing

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Hoe vraag je belasting terug over het loon van een vakantiebaan of bijbaan?

Je kunt belasting terugvragen als je meer dan 14 euro aan loonheffing hebt betaald. Je vraagt belasting terug voor elk kalenderjaar waarin je hebt gewerkt.

Om het geld ook echt te krijgen, moet je het Aangifteprogramma op Belastingdienst.nl/jongeren downloaden, invullen, ondertekenen en opsturen. Voor ieder jaar is er een apart programma.

Zie voor het downloaden van het programma op bijgaande website. Je hebt verder een DigiD nodig, je jaaroverzichten, burgerservicenummer.

Je kunt ook nog over vorige jaren geld terugvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heffingskortingen zijn kortingen op de belasting. Hierdoor hoef je minder belasting te betalen. Als je in loondienst werkt, houdt je werkgever rekening met de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Deze kortingen noemen wij de loonheffingskorting. Daardoor betaal je minder loonheffing, en krijg je meer loon uitbetaald.

Hoe werkt loonheffingskorting?

Als je werkt, heb je recht op korting op je belasting. Je vraagt deze korting aan bij je werkgever of uitkeringsinstantie. Hij betaalt dan minder belasting, en jij krijgt daardoor meer loon.

Maximaal 1 keer per jaar

Werk je tegelijkertijd bij meer dan 1 werkgever? Of heb je een uitkering en tegelijkertijd een baan? Vraag dan bij 1 werkgever de loonheffingskorting aan. Als je bij iedere werkgever loonheffingskorting aanvraagt, krijg je namelijk te veel korting op je belasting. Je moet dan waarschijnlijk achteraf belasting aan de belastingdienst betalen.

Je kunt via het aangifte programma van de belasting dienst teveel betaalde belasting terugvragen.