Is de zorginstelling aansprakelijk?

Mijn vader zit in een zorginstelling, deze instelling heeft spullen opgeslagen. Deze zijn gestolen. Instelling zegt: vervelend. Kan ik de instelling aansprakelijk stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja.

Hier is sprake van bewaargeving, waarbij de zorginstelling bewaarnemer is. De bewaarnemer is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de goederen die in bewaring zijn genomen. Dit kun je baseren op art 7:600 BW en verder; daarnaast kun je de vordering uit aansprakelijkheid baseren op art 6:162 BW (onrechtmatige daad). Ik zou een babbeltje maken bij het juridisch loket of eventueel de rechtsbijstandverzekering!