ik heb geen achterstand bij de bank voor mijn hypotheek kan een rechter dwingen tot executie van een huis zonder overwaarde door de schulden van ex?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat zou kunnen als het huis nog voor de helft van jouw ex is.

Wie de hypotheek betaalt maakt niets uit. Als het huis van jullie beiden is,
dan is de helft van hem en heeft hij dus bezit.

Als de schulden gemaakt zijn toen jullie nog - in gemeenschap van goederen - getrouwd waren, dan is de helft van die schuld ook voor jou.
Zijn de schulden gemaakt na de scheiding, dan niet.

Als de boedel verdeeld is en het huis is alleen van jou en de schulden zijn alleen van hem, dan kan het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Toch een correctie. De rechter kan eisen dat je meewerkt aan de boedelscheiding. Als je het huis samen hebt zul je dus de helft van de overwaarde aan je ex moeten uitkeren. Als je dat financieel niet kunt trekken moet het huis noodgedwongen worden verkocht. Maar die 'keuze' maak je dus zelf, niet de rechter. Je zou ook een afbetalingsregeling met je ex kunnen treffen, of het geld bijvoorbeeld in je familie van iemand kunnen lenen.