Ben 63, afgekeurd voor 35-45%,oude regeling en heb nu ook (vroeg)pensioen. Mag ik nu nog plm. 40 uur p.mnd werken om wat extra's te verdienen?

Heeft het bijverdienen consequenties voor de uitkering WAO?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als u inkomen heeft uit werk en ook als u onbetaald werk doet, moet dat aan het UWV worden doorgegeven. kunnen wij vaststellen of het soort werk, de gewerkte uren of de inkomsten gevolgen hebben voor uw uitkering.

U geeft de wijzigingen door met het wijzigingsformulier van uw uitkering. U moet dat binnen 1 week doen nadat de wijziging bij u bekend was of had kunnen zijn.

Bij het bepalen van uw arbeidsongeschiktheid is destijds een arbeidsongeschiktheidspercentage bepaald. Als u nu meer gaat verdienen dan waarmee destijds rekening is gehouden, zullen de werkzaamheden gevolgen hebben voor uw uitkering. U gaat immers weer 'voltijds' werken.

Bron 1 geeft informatie van het UWV. In bron 2 een link met voorbeelden hoeveel extra inkomen er verworven wordt en welke consequenties dat kan hebben op de uitkering. Bron 3 geeft het formulier waarmee u uw inkomenswijziging kunt doorgeven aan het UWV.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je met vroegpensioen bent, dan heb je geen verplichtingen meer. Je mag je pensioen aanvullen met een bijbaantje. Je AOW gaat pas in als je de voor jou geldende pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt (ergens in de buurt van de 65,5 jaar).
Een bijverdienste heeft geen invloed op de AOW, ook niet op je (vroeg)pensioen.
jc54
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@jc54:
U kent het verschil tussen WAO en AOW?
En leest u even door wat de rijksoverheid zegt over VUT / prepensioen en bijverdienen. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pensioen/vraag-en-antwoord/welk