Ik heb een iphone6 gewonnen bij het bestellen van kantoorspullen voor mijn baas. Is deze prijs nu voor mij of voor mijn baas?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor je werkgever. Jij hebt niet als privepersoon spullen gekocht maar als werknemer. De werkgever betaalt de kantoorbenodigdheden dus eventuele voordelen die uit die transactie voortvloeien zijn ook voor hem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets soortgelijks geldt voor bijv. een spaarzegelsysteem bij het tanken van brandstof die door de werkgever wordt betaald. De zegels zijn voor de werkgever al zullen er zeker genoeg werkgevers zijn die dit aardigheidje aan hun werknemers gunnen.
Computoon
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Er is een kans dat de baas de iPhone alsnog aan de werknemer geeft -als de baas er een nodig had gehad, dan had hij die wel besteld-, maar het antwoord lijkt mij in eerste instantie juist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, Mijn oude werkgever verlootte dit soort cadeaus of prijzen onder het personeel, mogelijk doet jouw werkgever ook zoiets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ En als de werknemer de telefoon alsnog krijgt, dan is dat verkapt salaris en hoort er inkomstenbelasting over betaald te worden..
Gelukkig is dat nauwelijks te controleren ;-)
Computoon
9 jaar geleden
Dat laatste probleem is te gaan omzeilen als de werkgever de Werkkostenregeling (WKR) toepast, die volgend jaar verplicht wordt. Dan kan de werkgever 'm zonder problemen geven aan de werknemer als hij de factuurwaarde incl. btw boekt in de vrije ruimte. Net als bij het kerstpakket gebeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die iphone6 is wel een ding van 700,-
Ik ken de regeling verder niet, maar zie ergens een percentage van 1,2% (was 1,5) van het Bruto salaris. Volgens mij kan je dan beter een reden verzinnen om die iphone nodig te hebben voor je werk. Dan krijg je hem gewoon in bruikleen, maar blijft ie in bezit van de werkgever. Je moet hem bij ontslag dan wel inleveren (maar die dingen buigen door, dus tegen die tijd ligt ie vast in 2 stukken ;-)
Computoon
9 jaar geleden
1, 2 procent van het fiscale loon (in 2015) maar dan van alle werknemers samen. Maar inderdaad, ter beschikking stellen als werktelefoon is een idee. Dan wel minstens 10 procent zakelijk gebruiken. (Zijn die dingen echt zo slecht?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had al zo'n vermoeden, dat van alle werknemers, maar dan kan je dus 1 iemand flink belonen en de rest niet/weinig. maarja, beetje offtopic. Of die dingen slecht zijn? ook nogal offtopic en geen idee, ik ben geen dan en volgens verschillende filmpjes wel, maarja, niet alles geloven wat je ziet.
paulus811
9 jaar geleden
Het is wel iets genuanceerder dan 'alles is voor de baas'. Sommige spaarsystemen zoals airmiles en hotel reward programma's staan op naam van de gebruiker, ook als de baas de rekening betaalt.