Is het organiseren van een bingoavond legaal?

Dit jaar gaan wij met onze klas naar Parijs. Dit zal waarschijnlijk wel wat kosten, en om onze ouders niet te beroven, zouden we graag wat dingen organiseren om geld in te zamelen. Het idee was een avond met proevertjes uit allerlei culteren en natuurlijk een bingo waarvoor we dan €1 per deelname vragen (iedereen krijgt een prijs), maar de vraag is of dat wel legaal is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Volgens de wet is het verboden gelegenheid te geven of mee te doen aan een kansspel. Uitgezonderd hiervan zijn kansspelen waarvoor een vergunning is verleend en die een algemeen belang dienen.

Ook zijn van dit verbod uitgezonderd: kansspelen zoals loterijen, rad van fortuin en bingo die alleen toegankelijk zijn voor leden en niet voor het publiek in het algemeen en die niet bedrijfsmatig worden gegeven. Deze laatste situatie is hier van toepassing.

Er is voor jullie avond met bingo dus geen vergunning vereist.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk is dat legaal. Dit is hetzelfde als spullen op marktplaats te koop aanbieden of een heitje voor een karweitje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
nee het is niet hetzelfde, het is een soort loterij, maar ik denk dat als je het in kleine kring houdt het wel mag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee dat is niet toegestaan, aangezien bingo een kans spel (gokken) is.
Als je een loterij of een ander kansspel wil organiseren moet je een vergunning aanvragen.
Een vergunning voor een loterij kun je aanvragen bij de gemeente of, als het om grote bedragen gaat, bij het ministerie van justitie.