Kan het uwv achterkomen als je in België werkt tijdens je WW-uitkering?

Dus je hebt een ww-uitkering in Nederland en je gaat in België werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Amadea
9 jaar geleden
Ja, want de belastingdienst moet het volgende voorjaar weten waar jouw inkomen vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet om mij, maar als diegene dan het niet zou gaan melden kan het uwv niet er achterkomen??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is " Kan het uwv achterkomen" wanneer je in Belgie werkzaam bent tijdens je ww uitkering
Amadea
9 jaar geleden
De belastingdienst krijgt de financiële gegevens van de bank. Zelfs als iemand een stiekeme rekening bij een buitenlandse bank heeft komen ze er tóch achter. En als het eenmaal bekend is bij de belastingdienst komt ook het UWV ervan op de hoogte dat er gefraudeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop het!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea: U zegt dat de belastingdienst de financiële gegevens krijgt van de bank(en)?? Hoe moet ik dat voorstellen? Alle banken sturen maandelijks/jaarlijks een megabestand met namen/rekeningnummers/saldo/bij en afschrijvingen?? En dan van meerdere landen uit Europa ??? Heeft u evt een bron? Link ?
Amadea
9 jaar geleden
Heb jij dan zelf nog nooit een aangifte inkomstenbelasting gedaan? De gegevens zijn geautomatiseerd al ingevoerd!
Amadea
9 jaar geleden
En er zijn meerdere redenen om niet in het buitenland te gaan werken als je in Nederland woont. Lees https://www.arag.nl/particulier/werk-en-inkomen/arbeidscontract/werken-als-grensarbeider-in-het-buitenland
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Los van het feit of het UWV erachter kan komen of niet vind ik het verwerpelijk dat iemand dit sowieso al overweegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kipje78... Het gaat er niet om of iemand dat doet of niet of uburhaubt dat wilt gaan doen of what ever... Goeie vraag.nl heet het... Er worden heel veel vragen gesteld hierop de site waar iedereen iets van kan vinden... Dus uw reactie vind ik dan weer onnodig op een site als Goeievraag.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat er niet om of iemand dit overweegt of niet.. Het is een vraag!!'.. Ik vraag toch niet wat je ervan vindt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea ::: De Belastingdienst vult inderdaad tot zover ze kunnen je inkomstenaangifte gegevens in van je Nederlandse inkomen... En dus niet van je bank.. Laat staan een buitenlandse bank (rekening)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede kans dat ze er niet achter komen maar als ze het wel doen ben je het bokje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tacsiz Nee je vraagt niet wat iemand ervan vindt. Maar .nl staat voor Nederland en in Nederland mag ik gewoon mijn mening geven waar en wanneer ik dat wil.
Poet
9 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wia/nieuws/2013/02/28/samenwerking-nederland-en-belgie-bij-het-tegengaan-van-uitkeringsfraude.html
ronron1212
9 jaar geleden
Amandea de belastingdienst vult op het aangifte formulier geen bankgegevens in je saldo bezit geld moet je zelf invullen. Dat wordt wel door de belastingdienst gecontroleerd. Maar echt niet op regel niveau. Dus de mutaties niet.
fisbel
9 jaar geleden
De bankgegevens (saldi per 1 januari belastingjaar) van vrijwel alle banken in Nederland staan in de VIA (vooringevulde aangifte) vermeld. Niet van buitenlandse banken. In het aangifteformulier moet worden aangegeven of er vermogen in het buitenland is: ja/nee. Ook de meeste inkomens in Nederland staan in de VIA vermeld. Inkomens vanuit het buitenland niet. Het komt komt echter steeds vaker voor dat een buitenlands pensioen, uitkering e.d. wordt vermeld waarbij de belastingplichtige het inkomen zelf moet invullen. En natuurlijk vindt er gegevensuitwisseling plaats over inkomens en vermogens tussen de diverse landen. Steeds vaker worden gegevens gekoppeld aan elkaar. Nederland heeft verdragen afgesloten over de uitwisseling van fiscale informatie. Zie ook mijn antwoord op de vraag.

Antwoorden (3)

Het UWV heeft een handleiding voor werknemers UWV ter beschikking: Inkomen en vermogen uit het buitenland. (bron 1) Speerpunt is hierbij de WWB: het bijstandsinkomen. Maar de handreiking is ook bedoeld voor andere uitkeringen. In de handleiding wordt opgesomd wat de dienst kan doen om inkomen zoals pensioenen, uitkeringen, maar ook inkomen uit werk te achterhalen. Per land worden de mogelijkheden aangegeven. De mogelijkheden binnen EU-verband zijn groter dan buiten de EU. Met name wordt ingegaan op landen als Turkije, Marokko, Suriname en de Antillen.

Er worden concreet aanwijzingen gewezen hoe er naar inkomen en vermogen gevraagd kan worden bijvoorbeeld door gerichte vragen te stellen: Vraag naar uitkering en pensioen uit het buitenland / Vertel dat Nederland controles houdt en geef aan dat bij deze controles bijvoorbeeld wordt gekeken of iemand inkomsten in het buitenland heeft.

In de handleiding wordt regelmatig het IBF genoemd.Het IBF (internationaal bureau voor fraudebestrijding) is onderdeel van de directie Handhaving van het UWV en is opgericht voor de bestrijding van grensoverschrijdende fraude. Het IBF doet de onderzoeken niet zelf, maar coördineert deze voor haar opdrachtgevers. Opdrachtgevers van het IBF zijn bijvoorbeeld afdelingen van UWV zoals Handhaving en Uitkeren, de gemeenten, maar ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en socialezekerheidsinstanties in andere landen.

Bladzijde 34 van de brochure (bron 1) vermeldt: het IBF ontvangt van de Belgische organisaties regelmatig informatie over mensen met een Nederlands adres die werken in België. Het IBF controleert of zij een uitkering in Nederland ontvangen. Is dat zo? Dan stuurt het IBG de instantie die de uitkering verstrekt bericht dat er sprake is van samenloop met inkomsten.

Met betrekking tot gegevensuitwisseling met België is op 6 december 2010 een verdrag ondertekend met België. Op 28 februari 2013 hebben minister Asscher en de Belgische staatssecretaris Crombez voor Fraudebestrijding dit verdrag getekend. (zie reactie Poet) Om recht te hebben op sociale verzekeringen zoals de WW, AOW, WIA, kinderbijslag en de bijstand dient een persoon aan bepaalde inkomens- en vermogenseisen te voldoen. Deze gegevens kunnen met dit verdrag makkelijker tussen Nederland en België worden uitgewisseld en vergeleken.

Conclusie:
Het lijkt verstandig om het inkomen vanuit België gewoon op te geven. Los van het morele aspect.
fisbel
9 jaar geleden
Ja. Met de toegenomen mogelijkheden van uitvoeringsinstellingen en gemeenten om gegevens van cliënten (semi)geautomatiseerd te verifiëren, is de kans op detectie van onrechtmatigheden in de uitkeringsverstrekking toegenomen. Op 1 januari 2013 is de Fraudewet ingevoerd die gemeenten, UWV en SVB betere handvatten geeft om uitkeringsfraude aan te pakken. Wie onvolledige of onjuiste informatie geeft, kan minimaal 150 euro boete krijgen en dat kan oplopen tot een bedrag dat even hoog is als de ten onrechte ontvangen uitkering. Daarnaast moet natuurlijk het onterecht verkregen bedrag terugbetaald worden.

In de uitvoeringspraktijk wordt met betrekking tot inkomensfraude onderscheid gemaakt tussen witte fraude en zwarte fraude. Witte fraude treedt op wanneer iemand met een WW-, WIA- of Wwb-uitkering inkomen ontvangt uit regulier werk zonder dat hij/zij dit aan de uitvoeringsinstelling of gemeente heeft gemeld. Het gaat om werk waarvoor inkomstenbelasting is afgedragen, bijvoorbeeld omdat iemand in dienst is getreden of inkomsten heeft gehad uit een eigen bedrijf. Witte fraude heeft doorgaans een beperkte duur, omdat veel gevallen door koppeling van bestanden snel aan het licht komen.

Zwarte fraude treedt op wanneer iemand inkomsten heeft uit werk waarvoor geen aangifte is gedaan bij de belastingdienst. Het betreft een vorm van fraude waarvan de opsporing doorgaans tijdsintensief is. Een aparte categorie binnen zwarte fraude is fraude die ontstaat door het niet opgeven van inkomsten die verkregen zijn met onrechtmatige handelingen of misdrijven. Een voorbeeld hiervan is iemand met inkomsten uit een wietplantage, of met inkomsten uit de handel in illegale kopieën van cd’s en dvd’s. Het zijn samengestelde overtredingen, waarbij niet alleen de uitvoeringsinstelling of gemeente een bedrag terugvordert, maar ook de belastingdienst een naheffing oplegt en een rechter vaak ook een straf oplegt (een boete of taakstraf).

De detectie van uitkeringsfraude roept meestal heftige emoties op. Er wordt een officiële brief gestuurd waarmee men in kennis werd gesteld van het terug te betalen bedrag, soms in de vorm van een uitnodiging voor een gesprek. Vanwege de hoogte van dat bedrag is die vordering bijna niet te bevatten. Slechts een enkeling kan het in één keer terugbetalen. In de meeste gevallen betekent het dat de persoon voor bijna de rest van zijn of haar leven bezig blijft om de vordering terug te betalen.
Amadea
9 jaar geleden
Ik denk wel dat ze er eens achter komen en verder is het fraude dus ik zou dat nooit wagen... er zijn vast richtlijnen aangezien we meer tussen landen heen en weer reizen