Hier zie je dat de stand van de AEX nu 417,40 is. Dat is 4,02 minder dan de koers aan het einde van de vorige handelsdag.

Daaronder staat de koers van het aandeel AAPL. Aandelen hebben een code die bestaat uit één of meer letters (en soms cijfers). AAPL is de code van een aandeel Apple. De huidige koers van een aandeel Apple is $98,77. Dat is $2,98 lager dan de koers die dat aandeel had aan het einde van de vorige handelsdag.

Daaronder vind je dezelfde informatie voor de aandelen GOOG (van Google) en YHOO (van Yahoo).

Toegevoegd na 1 minuut:

Oh ja, de 'koers' van een aandeel is de prijs waarvoor de meest recente aandelen-handeling plaatsvond. Als er dus staat dat AAPL een koers heeft van $98,77 dan betekent dat dat er twee personen waren waarvan de ene aandelen heeft verkocht aan de andere; dit gebeurde voor een prijs van $98,77 per aandeel.

Toegevoegd na 3 minuten:

De grafiek onderin geeft de stand weer van de Dow Jones Industrial Average, vaak de Dow Jones of zelfs simpelweg de Dow genoemd. Je ziet hoe de stand van de Dow zich heeft ontwikkeld gedurende de afgelopen zes maanden.

Toegevoegd na 3 uur:

Oh ja, de vakken aan de rechterkant zijn rood gekleurd om aan te geven dat de betreffende index (AEX / Dow Jones) of het betreffende aandeel (Apple / Google / Yahoo) is gedaald. Als de koers zou zijn gestegen, zou het betreffende vakje aan de rechterkant groen zijn gekleurd.

Met die kleuren kun je op een groot scherm, waarop tientallen of zelfs honderden aandelen staan, snel een "algemeen sentiment" zien zonder dat je alle afzonderlijke getallen hoeft te bekijken.

Cryofiel