Wat is een overschrijvingskaart?

Ik moet voor economie uitleggen wat een overschrijvingskaart is maar kan op internet geen goede antwoorden vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Heel simpel: met deze kaart kan je geld overschrijven van jouw naar andermans rekening.
Het is een betaalmiddel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt Rieneke1
Antoni
9 jaar geleden
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Overschrijving vind je deze informatie: "Overschrijving Een overschrijving of bankoverschrijving is het verplaatsen van tegoed van de ene bankrekening naar de andere in directe opdracht van de verzender. De verzender geeft dus zijn of haar eigen bank opdracht een bedrag over te boeken naar een andere rekening bij dezelfde bank of een andere bank. De overschrijving onderscheidt zich daarmee van een betaling door middel van een cheque (waarbij de betaalopdracht weliswaar van de verzender komt, maar de ontvanger deze opdracht - de cheque - moet inwisselen bij de bank) dan wel een machtiging (in Nederland) of domiciliëring (in België) waarbij het geld in opdracht van de ontvanger wordt overgeboekt na toestemming van de rekeninghouder. In Europa is de bankoverschrijving naast de debetkaart (betaalpas) veruit de gebruikelijkste manier van giraal betalingsverkeer. In de Verenigde Staten daarentegen is het bijvoorbeeld veel minder gebruikelijk. Daar werkt men vaker met cheques en creditcards. Nederland De eerste instellingen die deze betaalwijze in Nederland aanboden, waren de Postcheque- en Girodienst en de Amsterdamse gemeentegiro. Een bijzondere vorm van overschrijving is in Nederland de acceptgiro, waarmee facturen kunnen worden betaald. Hierbij geeft de betaler opdracht aan zijn bank om een bedrag over te boeken, maar maakt hierbij gebruik van een door de begunstigde verstrekt gestandaardiseerd formulier, dat voorbedrukt is met de details van de betaling. Naast de acceptgiro kent men in Nederland nog het papieren overschrijvingsformulier (dat per bank verschillend is en steeds minder wordt gebruikt) en bankoverschrijvingen via internetbankieren." Zie ook de informatie via de links op die website http://nl.wikipedia.org/wiki/Overschrijving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen die zegt: dat is iets van vroeger, dat bestaat niet meer... Is of heel erg jong of heeft een slecht geheugen. Een overschrijvingsformulier wordt nog volop gebruikt door een substantieel deel van de bevolking, dat deel dat steeds groter wordt: de oude[re] Nederlander die nog niet vergroeid is met zijn pc / ipad / laptop / tablet... Voor mensen die niet zoveel of helemaal niet op de computer zitten, is internetbankieren een vreemd iets. [Ik gebruik het, maar vind het nog steeds niet helemaal veilig, maar wel heel erg makkelijk en bovendien kun je meteen zien wat er gebeurt of [niet] gebeurd is op je rekening.]
Deze mensen schrijven hun opdracht op een formulier en leveren dit in bij de bank / sturen het naar de bank waar het verwerkt wordt. Het duurt allemaal wat langer dan internetbankieren, maar wie heeft er haast met betalen?\
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er mensen/jongeren nu zijn die niet meer weten wat het is, oh jee, ik begin me echt oud te voelen... Ondanks dat ik zo'n ding in geen tien jaar meer heb aangeraakt en mezelf als jong beschouw maken dit soort vragen me dat ik me oud begin te voelen :(

Antwoorden (2)

Dat was vroeger, vóór internet inburgerde, een per gewone post verstuurde betalingsopdracht (op een formuliertje dus) aan je bank.
Ik denk dat ze nog wel bestaan, maar nog maar zelden gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okeej heel erg bedankt
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik gebruik ze nog volop hoor :)
bamibal
9 jaar geleden
Waarom eigenlijk, Rieneke?
Rieneke1
9 jaar geleden
Omdat ik een fossiel ben :)
Ben niet handig op de pc, en met een kaart naar de brievenbus is zo gepiept.
bamibal
9 jaar geleden
Met GV weet je je anders aardig goed te redden!
Overschrijvingskaarten is een systeem wat veel gebruikt wordt voordat internetbankieren bestond.
Hiermee kon je een (bank) overschrijving doen naar een andere rekening. Je vulde dit in en die kon je dan opsturen of brengen naar je bank en dan zorgde die dat het geld werd afgeschreven van jouw rekening en bijgeschreven werd op een andere rekening.
Een voorbeeld van overschrijvingskaarten die je nu nog wel ziet zijn acceptgiro's.

In de bron link is hier een voorbeeld van getoond.

Toegevoegd na 18 minuten:
Overschrijvingskaarten bestaan inderdaad nog steeds. Ze worden weinig gebruikt meer.
Waar ze wel nog voor worden gebruikt zijn acceptgiro's (al worden die vaak overgetyped voor internetbankieren) en ze worden soms nog gebruikt door de oudere generaties die geen gebruik maken van internetbankieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Overschrijvingskaarten bestaan nog steeds. Nu heten ze echter Europese Overschrijvingskaarten, omdat iedereen het IBAN (International Bank Account Number) moet gebruiken.
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor de toevoeging bij je antwoord!