Mag je als particulier werk verrichten voor een bedrijf terwijl je samen met een vriend een bedrijf hebt?

Mijn vriendin heeft samen met een vriendin een bedrijf voor webdesign. Nu wilt zij in haar eentje iemand helpen met een website bouwen en wilt dit buiten haar bedrijf doen. Mag/kan zij dit gewoon als particulier doen en de inkomsten aangeven bij "inkomsten uit overige werkzaamheden"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Iemand met een bedrijf of onderneming mag elders bijverdienen. Daar is een aardig woord voor: bijschnabbelen. De ict-er in loondienst of met een onderneming die wel eens een website maakt voor een kennis of vriend. Toegestaan. Maar als de ict-er in de avonduren een (potentiële) klant van gaat helpen voor de helft van de prijs of de kapper die de klanten van zijn baas thuis komt knippen voor de helft van de prijs steelt een klant en overschrijdt grenzen.

Algemeen: het recht op arbeid is een grondrecht, dat hoogstens wordt begrensd als je je werkgever of compagnon beconcurreert, je je van bedrog bedient, of je ziek meldt bij je baas en in de ziekteperiode de nevenwerkzaamheden voortzet.

De wet trekt geen duidelijke grenzen. Het regelen van nevenwerkzaamheden is vaak een zaak tussen werkgever en werknemer. In cao's of arbeidscontracten is meestal een bepaling opgenomen die concurrerende of de zakelijke belangen schadende nevenwerkzaamheden verbiedt. Een melding van nevenwerkzaamheden en toestemming voor de nevenwerkzaamheden is ook gebruikelijk.

Het komt aan op integriteit. Nevenactiviteiten verrichten en toch je integriteit bewaren, hoeft in principe helemaal niet zo moeilijk te zijn. De vuistregels zijn simpel. Met 'wees open over waar je mee bezig bent' en 'zorg dat je de verschillende belangen goed uit elkaar houdt', kom je een heel eind. Een schnabbel kan voor een dilemma stellen. Als de werkverhouding met de compagnon verstoord dreigt te worden is het misschien verstandig om de schnabbel er niet bij te doen. Als er open over gepraat kan worden en je compagnon vindt het geen probleem, kan de klus geklaard worden.
fisbel