Waarom is er een groot prijsverschil van producten in de supermarkten in verschillende EU landen?

Het valt mij op dat producten in Kroatie vaak vele procenten duurder zijn dan in Nederland. Dat terwijl het inkomen in kroatie vaak minder dan de helft is dan in Nederland. Aangezien beide landen een Lidl hebben kan je de prijzen goed vergelijken. Ik heb dezelfde vraag aan de Lidl in Nederland en Kroatie gesteld maar geeft een weinig bevredigend antwoord van beide.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
nounka
9 jaar geleden
Het is vaak al een verschil tussen België en Nederland. Je moet het zo ver niet zoeken hoor.
Een BH in de Honkermuller kan verschillende euro's in prijs duurder/goedkooper zijn.
Van de rest heb ik geen vergelijkende studie gemaakt. Ik neem aan dat de prijs duurder word omdat er veel in verrekend zit. Misschien wat BTW, vervoerskosten, kosten van de winkels en werknemers ( hier erg duur t schijnt ) en zo meer.

Antwoorden (1)

Het heeft met marktomstandigheden te maken. In Nederland is er hevige concurrentie tusssen de supers geweest. Daarnaast hebben wij scholieren werken in de supermarkt terwijl in veel landen dat een hele baan is, waardoor de personeelskosten veel hoger zijn. Ook geldt er in Nederland een laag btw tarief op levensmiddelen, maar dat geldt in alle landen. De Nederlandse consument let ook heel erg op aanbiedingen, terwijl in Belgie dat iets minder is. Ook zijn Nederlandse supers best efficient en dat gedt niet in elk land. De belangrijkste is de concurrentie, in landen als Kroatie heb je veel kruideniers die relatief hoge prijzen hanteren, waardoor er minder concurrentie is. Ook kunnen in Nederland de supermarkten beter inkopen, want ze zijn sterk dus fabrikanten zijn afhankelijk van een klein aantal ketens, waardoor deze ketens marktmacht hebben en dus goedkper kunnen inkopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
*moet zijn: in sommige geldt geen laag btw tarief
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(HR is Kroatie) bedankt voor je reactie. Ik kan je verzekeren dat ik bij de Lidl (HR) nooit meer medewerkers gezien hebt dan 3. Allen volwassen en hoogst waarschijnlijk een volledige baan. Ik kan je garanderen dat ze niet meer dan de helft verdienen van hun NL collega's. 700 euro wordt in HR als een behoorlijk maand salaris gezien. Er schijnt wel een relatief hoog inkomens belasting te zijn. Ben hier nog niet helemaal achter. Bouwgrond is goedkoop en bouwvakkers verdienen ook veel minder dan hun NL collega's. Bouwmaterialen zijn daar en tegen weer duurder. Ook in HR kent men een laag BTW tarief op b.v. brood. Het normale hoge BTW tarief in HR is 25% en in NL 21%. Dat alleen kan uiteraard geen verschil van tientallen procenten verklaren. De plaats Krizevci heeft 5 grote supermarkten waaronder een Lidl. Allen vergelijkbaar met de Lidl en vergelijkbare artikelen in alle supermarkten. Het stadje zelf heeft 11.000 inwoners en de gemeente 21.000 totaal. Alle 5 de supermarkten hanteren gelijkwaardige hoge prijzen. Je zou dus van een Lidl verwachten hier ver onder te gaan zitten en zo de andere supermarkten weg te concureren. Dat is dus duidelijk niet het geval. Volgens mij koopt Lidl Europees in en veel producten komen uit Duitsland. Ik heb het vermoeden dat HR een veel hogere invoer belasting hanteerd maar heb daar geen bewijzen voor. Ik weet ook niet of dit toegestaan is en de EU en weet niet waar ik deze informatie kan krijgen. ik heb de Lidl HR en NL dezelfde vraag gesteld maar krijg een nietszeggend antwoord. Het zijn trouwens niet alleen de supermarkten. ook de bouwmarkten, vergelijkbaar met onze Gamma's e.d., hanteren hogere prijzen dan in NL. Ik heb dus het vermoeden dat de HR overheid aankoop van buitenlandse goederen probeert te ontmoedigen. Wat uiteraard lukt omdat men zich dat met een salaris van 700 euro niet kan veroorloven. Misschien weet iemand iets over de europese regels die gelden voor invoer van goederen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lukani, wat je zegt kan niet binnen de EU. Hrvatska (HR voluit) kan geen heffing, ook niet direct voeren, op Duitse producten. En dat zullen zeker niet op Duitse producten doen. Alles wat de Uniehandel (handel binnen de EU) belemmert mag een lidstaat niet zonder toestemming van anderen tenzij het geen vrije markt product is (onder dat laatste vallen alleen softdrugs (harddrugs zijn meestal sowieso illegaal) en prostitutie). Op de rest mag een land als HR echt geen heffing voor geimporteerde goederen uit andere EU landen heffen. Dat is verboden. Lees het verdrag van Lisabon (artikel 100 t/m 108 uit mijn hoofd en wat arresten, kan het een keer opzoeken). Echter, Lidl komen echt niet allemaal uit Duitsland, integendeel, maar uit buurlanden. Wat qua importheffingen wel wordt geheven in Kroatië zijn de producten die komen uit Bosnië en dat zijn er voor Lidl er een aantal. O.a. de zuivelproducten komen wellicht uit Bihac (Meggle (dat verkocht wordt door Lidl) heeft twee fabrikanten in de ex-YU gebieden, één in Osijek en een andere in Bihac). Grote kans dat veel vlees, zuivel en hout (en andere bouwmaterialen) uit Bosnië wordt geïmporteerd, m.a.w. daar wordt importheffing op gegeven. Weliswaar geen hoog tarief als het goed is, maar Kroaten schijnen massaal vlees in te kopen in Bosnië heb ik onlangs gelezen (en weinig tot vrijwel geen Kroatisch vlees), de reden daarvan weet ik niet, maar het is misschien wel een verklaring (door importheffingen op Bosnische producten). Overigens zal in de aanloop naar toetreding van de Bosnische toetreding in de EU dit weer afgeschaft worden en zullen de prijzen wellicht voor Kroaten dalen.
Ook zijn de regels voor consumenteproducten in Bosnië en Kroatië niet gelijk, maar veel fabrikanten produceren in één keer voor beide, dat betekent dat fabrikanten misschien hun verpakkingen moeten aanpassen, dat de kosten weer opdrijft. Dit verdwijnt mogelijk ook binnen wat jaren, maar voorlopig nog niet (alleen produceren voor de Kroatische markt lijkt me in veel situaties niet rendabel).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat er 5 supermarkten in die plaats zijn zegt niets. Het gaat om relatieve marktmacht, m.a.w. in Nederland (landelijk!) heeft de AH 33% van de markt in handen. Zij kunnen aan leveranciers vragen om de prijzen te verlagen. Doet een fabrikant dat niet, dan is die fabrikant in één keer een derde van de omzet kwijt. Dat betekent dat de AH stevig kan onderhandelen. Die verlaagt zijn producten en rest van de supermakrten gaat daar in mee, want anders verliezen ze klanten. Bij mijn weten zijn er in Kroatië niet zulke sterke marktconcentraties. Konzum, Mercator, Lidl (misschien ook Carrefour, die is wel actief in BiH, maar bij mijn weten niet in HR) en heel wat kleinere spelers. Verder is het in Nederland makkelijk om de distributie te regelen, in Kroatië is dat lastiger, o.a. door de infrastructuur. Zo zijn er tal van factoren die indruk uitoefenen op de prijzen. Kijk maar naar het verschil tussen Nederland en België. In België zijn de levensmiddelen gauw 25% (!!) duurder dan in Nederland, terwijl wonen (huren/kopen) in België weer een stuk lager dan in Nederland. Ook is Kroatië bureaucratischer dan Nederland, wat de kosten voor vergunningen indirect (advocaten enz.) weer verhoogt. Al deze marktomstandigheden spelen een rol, maar importheffingen op Duitse producten mag de Kroatische regering niet heffen. Dingen als marktmachten van de supers, importheffingen op Bosnische producten enz. spelen wel een rol.