Als je hebt vrijgeplanned voor een avond, mag je baas je dan toch laten werken?

Ik heb mezelf op een vrijdag avond vrij gepland op het werk. Toch verplicht mij baas mij te komen werken omdat er een drukke bruiloft dan is. Is er iets waarmee ik hierin sterk sta zodat ik niet hoef te werken. Ik werk part time in de horeca als bijbaan en ben 18 jaar oud. Doordeweeks zit ik op school.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard kan je weigeren.
Houd er dan wel rekening mee dat dit tot jouw ontslag kan leiden. Horeca is een grillige bedrijfstak. Het is mijns inziens niet onredelijk dat je werkgever dit van je eist, tenzij dit wekelijks voorkomt.

Antwoorden (2)

Het ligt een beetje aan jouw arbeids ethos of je wilt werken terwijl je die avond op vrij hebt staan. Je moet overwegen of deze parttime baan belangrijk genoeg vindt om je baas te 'pleasen' door toch te komen, of halsstarrig bij je keuze blijft. Vertel je baas gewoon de reden dat je vrij wilt zijn(de belangrijkheid dan vooral)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft jouw werkgever toestemming gegeven voor de vrije avond, zo niet, dan heeft hij het volste recht je in te roosteren, tenzij je normaal gesproken ook niet op vrijdagavond werkt, dan vraagt hij jou of je kan komen werken. Vrij vraag je, dat neem je niet. Vraag de volgende keer ruim op tijd of je een bepaalde avond vrij kunt krijgen, dan krijg je hier geen misverstanden meer over. Dit kan zelfs onder werkweigering vallen, als je niet gaat werken, wat een reden tot ontslag is. Ook een WW uitkering krijg je dan niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooral je opmerking "Vrij vraag je, dat neem je niet". Sterke opmerking. Krijg uit de vraag een beetje het idee dat VS zijn vrije avond niet in overleg met zijn baas heeft gedaan. Als ie dat wel had gedaan had zijn baas waarschijnlijk al wel gemeld dat dat niet kon ivm die bruiloft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Gilles111, dat gevoel heb ik ook, dat daar iets niet goed is gegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb veel gehad aan jullie reacties, hartelijk dank hiervoor!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan, praat eens met je werkgever of collega wat je moet doen als je een dag vrij wil, maar ook hoe je dokters- en tandartsbezoeken moet regelen onder werktijd. Normaal gesproken wordt dat ook doorbetaald bij vaste uren baan, bij een baan op oproepbasis moet je dit meestal in je vrije tijd plannen. Maar vraag dat aan je werkgever, dit kan verschillen per bedrijf.