Zijn bedelaars in Nederland wel echt arm?

Vanochtend tijdens de boodschappen kwam ik een oude mevrouw tegen, ze vroeg een beetje geld zodat ze brood kon kopen voor haar kinderen.
Ik kon helaas niks geven omdat ik altijd alles pin, en ik vond het best wel zielig, maar er schoot een vraag binnen.
Sinds je in Nederland uitkeringen en kinderbijslag kan krijgen, zijn de bedelaars in Nederland wel echt?
Moet ik oppassen of kan ik gerust een aalmoes geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik vraag meestal of ik wat voor ze mee kan nemen, en koop dan iets van fruit of zo voor ze. altijd een blij gezicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een oude mevrouw die eten wil kopen voor haar kinderen?
Wat noem jij oud? Overigens hebben sommigen het echt heel slecht. Geld geven? Dat moet je zelf weten maar ach je wordt er zelf niet armer van toch?
Je moet er wel rekening mee houden dat het geld vaak niet aan eten wordt besteed maar aan drank of drugs maar dat zal bij een oude mevrouw waarschijnlijk niet het geval zijn. Heb je toch iets te eten bij je dan zou je dat ook aan kunnen bieden i.p.v. geld of je kunt aanbieden bijv. een broodje voor de vrager te kopen.
fremar
9 jaar geleden
De meeste bedelaars worden uitgezet door bendes,ze mogen het geld niet zelf houden,en touwens zo arm als ze er uitzien zijn ze ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op straat zwerven is in Nederland een keuze naar mijn mening.

Antwoorden (1)

De bedelaars in Nederland bestaan globaal uit twee groepen. Een is georganiseerd: ze werken in teamverband en veinzen handicaps om zo meer geld op te halen.
Vaak moe-landers, mensen uit Midden en Oost Europa.

De tweede groep bestaat uit de zogenaamde zorgwekkende zorgmijders, die vaak verslaafd zijn en bedelen omdat ze niet in een zorgtraject willen belanden.

Dus helaas wonen er in Nl natuurlijk wel mensen op straat, die een beetje hulp hard nodig hebben: illegalen, uitgeprocedeerden, mensen met een psychiatrische aandoening, zorgmijders, weggelopen kinderen.
Mensen die tussen wal en schip zijn beland.

En nee, je kunt vaak aan iemand niet ziet tot welke groep die behoort.